DE NATIONALE LOTERIJ, EEN PARTNER DIE ZICH VOORTDUREND VERNIEUWT

Arnaud Hermesse over het belang van de dagbladhandelaars

De retail is en blijft het voornaamste verkoopskanaal voor de Nationale Loterij. Zowat 7.000 verkooppunten in België verhandelen de producten ervan: van Lotto en Joker+ tot EuroMillions en krasbiljetten. De Loterij, in volle ontwikkeling, gaat dichter bij de spelers staan en stelt zich transparanter op. Arnaud Hermesse, Chief Retail Officer van de Nationale Loterij, vertelt ons meer over het belang van loterijproducten voor de dagbladhandelaars.

Arnaud Hermesse
Arnaud Hermesse, Chief Retail Officer van de Nationale Loterij

“DICHT BIJ DE SPELERS DANKZIJ DE VERKOOPPUNTEN”

Hoe belangrijk zijn de verkooppunten voor de Nationale Loterij?

Arnaud Hermesse: “Het model van de Nationale Loterij is uniek. We verdelen eenvoudige producten, meestal impulsproducten, voor een toegankelijke prijs aan een zeer breed publiek. Het devies is dat we op elk moment toegankelijk zijn. De verkooppunten zijn zeer belangrijk in ons vakgebied. Zonder hen zouden onze producten niet voor iedereen even toegankelijk zijn en zou de Loterij haar missie als spelkanalisator in België dus niet correct kunnen ver­wezenlijken. Wat voor ons het belangrijkste is, is de nabijheidsrelatie met onze spelers die daaruit voortvloeit. Daarom blijven de verkooppunten centraal staan in onze handelsrelaties. Zij kennen onze spelers het best en kunnen hen de producten van de Nationale Loterij aanbieden die het best bij hen passen. We zetten ons in om onze verkooppunten te begeleiden door het promotiemateriaal van onze campagnes gratis ter beschikking te stellen, door toegang te bieden tot een platform waar ze de informatie over onze producten kunnen vinden en hun omzet van de producten van de Nationale Loterij kunnen opvolgen, door zowel via onze terminals als via e-mail te communiceren. Bovendien ondersteunen we hen met verkoopadvies en materiaal via onze field coaches, farmers en merchandisers, een heel commercieel en logistiek team dat voor hen klaarstaat.”

Lottery Shops Nationale Loterij
“Onze Lottery shops zijn bedoeld om de zichtbaarheid van de Nationale Loterij te versterken”

Wat maakt de verkoop van de producten van de Nationale Loterij voordelig?

Hermesse: “Een aanbod van producten van de Nationale Loterij aan de klanten ter beschikking stellen geeft een meerwaarde aan elk verkooppunt. Het zorgt voor een omzetstijging. Heel wat mensen gaan immers naar een verkooppunt voor hun boodschappen en maken vaak van de gelegenheid gebruik om deel te nemen aan de Lotto of EuroMillions, of om krasbiljetten te kopen. De producten van de Nationale Loterij hebben een stabiele marge, er is weinig opslagruimte voor nodig en er is geen echte opvolging van de vervaldata vereist. De krasbiljetten zijn in consignatie. Ze worden automatisch geleverd in functie van de omloopsnelheid. We leveren het verkoopinstrument (terminal) dat het best voldoet aan de activiteit van het verkooppunt.
De Nationale Loterij communiceert met de spelers via diverse kanalen, zowel klassieke als digitale media. Door deze sterke mediatisering verkopen de producten gemakkelijker. Elk verkooppunt krijgt eveneens publicitair materiaal in verband met de lopende mediacampagnes om bepaalde krasproducten en de speciale trekkingen onder de aandacht te brengen. Deze zichtbaarheid is specifiek voor de verkooppunten bedacht om een addi­tionele verkoop te garanderen. Lid zijn van Lottery Club biedt voor hen ook voordelen. De klanten van het verkooppunt die lid zijn van Lottery Club, krijgen immers elke maand een promotie waarbij ze worden uitgenodigd om naar hun favoriete winkel terug te keren om loterijproducten te kopen. Dat zorgt voor handelsverrichtingen in de winkel en dus voor een bijkomende verkoop.“

De verkooppunten kennen onze spelers het best. Ze kunnen hen de producten aanbieden die het best
bij hen passen

- Arnaud Hermesse

LOTTERY SHOPS

Voortaan hebben jullie eigen verkooppunten. Zijn die geen rechtstreekse concurrentie voor de dagbladhandelaars?

Hermesse: “We hebben een beperkt aantal Lottery shops. Die zijn voornamelijk bedoeld om de zichtbaarheid van de Nationale Loterij te versterken en een nog sterker merk te creëren. De Nationale Loterij brengt er haar producten onder de aandacht en de winsten tot € 100.000 worden er uitbetaald. In de Lottery shops communiceren we ook over welke maatschappelijke impact de Nationale Loterij heeft dankzij subsidies en sponsoring. Het is heel belangrijk dat de spelers weten welke goede doelen ze met hun inzet steunen. De verspreiding van dat bericht is bovendien essentieel voor alle actoren die bijdragen aan de goede werking van de Nationale Loterij. We gebruiken die Lottery shops als een soort laboratorium waar we producten, ideeën, nieuwe technologieën kunnen uittesten vooraleer we ze naar het volledige netwerk uitrollen. Onze Lottery shops zorgen ervoor dat de nieuwigheden die we op de markt brengen, nog beter aan de verwachtingen van onze verkooppunten en aan die van onze spelers voldoen.”

De leden van de Lottery Club krijgen elke maand een promotie waarbij ze worden uitgenodigd om naar hun favoriete winkel terug te keren. Dat zorgt voor handelsverrichtingen in de winkel en een bijkomende verkoop

- Arnaud Hermesse

Lotto, Joker+, Keno, Pick 3
“De openbare trekkingen van Lotto, Joker+, Keno en Pick3 vinden sinds 1 juli 2019 plaats in een glazen studio op het Brusselse de Brouckèreplein”

POSITIEVE EVOLUTIE

Hoe verliep 2019?

Hermesse: “Eind oktober 2019 was de omzet van de loterijproducten (zowel trekkingsspelen als krasspelen) met 3% gestegen bij de dagbladhandelaars. Die positieve evolutie toont aan dat de sector in staat is om pro­actieve en creatieve antwoorden op de huidige uitdagingen te bieden. De afgelopen lange EuroMillions-speelcyclus blijft in ieders geheugen gegrift. Hij duurde maar liefst twee maanden, van eind augustus tot begin oktober, en bereikte het maximum van vijf opeen­volgende trekkingen met een recordjackpot van 190 miljoen euro. Bijgevolg lieten de dagbladhandelaars voor dat spel een verkoopstijging van 5% optekenen.
Bij de krasbiljetten behoudt CA$H zijn positie als sterkste productfamilie en blijft die stijgen. Voor de dagbladhandelaars vertegenwoordigt die zelfs meer dan 6 miljoen euro. Dat komt voornamelijk door de uitbreiding van die productfamilie. Vorig jaar lanceerden we namelijk het krasbiljet van 20 euro. Sinds september 2019 voegden we de varianten van 7 en 13 euro eraan toe.
De vernieuwing van het jaar zijn de openbare trekkingen van Lotto, Joker+, Keno en Pick3, die sinds 1 juli 2019 plaatsvinden in een glazen studio op het Brusselse de Brouckèreplein. Dat nieuwe concept biedt een antwoord op de vraag van de consumenten naar transparantie. Dat is voor de spelers ontzettend belangrijk, zo bleek onlangs uit een studie van de Nationale Loterij.”

Wat hebben jullie voor dit eindejaar voorzien?

Hermesse: “De eindejaarsproducten van de Nationale Loterij zijn altijd een succes. Talloze klanten zijn vaak op zoek naar geschenkideeën. Dankzij de kadoosjes en de geschenkbomen van de Nationale Loterij kunnen ze hun geschenk personaliseren, wat zowel de keuze van de krasbiljetten betreft als het bestede bedrag. Die feestelijke verpakkingen worden gratis aan de verkooppunten geleverd. Elk jaar worden er speciale krasbiljetten voor de eindejaarsperiode gelanceerd: de Winners Club van 3 euro, waarmee je altijd prijs hebt, en de biljetten Winter Fun, Winter Magic en Winter Millions.
Die blinkende krasbiljetten zullen de kadoosjes en de geschenkbomen een extra feestelijke toets geven. Tijdens de eindejaarsperiode is er ook meer belangstelling voor de trekkingen van Lotto en EuroMillions. Misschien stimuleert het magische effect van de eindejaarsfeesten wel die boost in de verkopen. Deze sprookjesachtige periode waarin al je dromen haalbaar lijken, is dan ook het uitgelezen moment om je kans te wagen.
Dit jaar zullen er uitzonderlijk drie Extra Lotto-trekkingen plaatsvinden: op vrijdag 13/12, 24/12 en 31/12. Bij elk van die trekkingen zal de jackpot minstens 3 miljoen euro bedragen. Worden die niet in de wacht gesleept, dan worden ze meegenomen en bij de volgende Extra Lotto-trekking gevoegd. Als de samengevoegde jackpots op 31/12 nog steeds niet gewonnen worden, dan zal er op 4 januari 2020 misschien een Lotto-trekking van meer dan 9 miljoen euro zijn. 2020 kan niet beter beginnen!”

Nationale Loterij

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.