- 14 oktober 2016
- | 5 min. leestijd
- | Bron: Kboetiek
INFORMEREN EN DEMONSTREREN VAN LEVENSBELANG BIJ AUTOSTOELEN
Steek uw expertise niet onder stoelen of banken!
Omdat een autostoeltje zwaar doorweegt op het gezinsbudget, wordt het vaak via de geboortelijst aangekocht. Maar hoe overtuig je ouders, die online met knotsgekke prijsaanbiedingen om de oren worden geslagen, om ook de volgende autostoel bij u aan te kopen? Onderscheid u over de ganse lijn als expert en speel via uw aanbod, winkelpresentatie én verkoopadvies in op de stijgende gevoeligheid voor verkeersveiligheid.
AANBOD
Versla onlineconcurrentie met uitgekiende selectie
Hoeveel merken en modellen u idealiter in huis haalt, hangt van heel wat factoren af: uw totale winkeloppervlak, marktpositionering enz. Niettemin gelden er wel enkele algemene basisregels, wilt u de op prijzenslag beluste onlineaanbieders verslaan.
- Profileer u als specialist: haal minstens twee à drie merken in huis.
- Online ziet de klant vaak door de bomen het bos niet meer. Bied hem een gevoel van overzicht: beperk u tot maximaal vijf merken waar u ten volle achter staat.
- Kies voor merken die niet te koop worden aangeboden via op prijzenslag beluste websites. Zo vermijdt u dat uw klant met uw gratis professioneel advies op zak thuis online shopt.
- Bied zowel modellen met belted seats en Isofix aan als stoelen die aan de allerhoogste Europese i-Size norm (zie kader) voldoen.
- Differentieer in kleur. Door traditionele kleuren te combineren met enkele hedendaagse blikvangers, brengt u niet alleen meer dynamiek in uw rayon. Het maakt uw klant ook in een oogopslag duidelijk dat u de allerlaatste trends op de voet opvolgt.
- Beperk u niet enkel tot stoeltjes voor de allerkleinsten, maar voorzie voor elke leeftijdsgroep voldoende aanbod.
Kleine stock volstaat
Een voorraad van één stuk per artikel volstaat ruimschoots. Dankzij de korte levertermijnen, die variëren van een à drie werkdagen tot een à twee weken, kunt u immers snel én gratis bijbestellen: de prijs van een autostoel overtreft doorgaans het minimumorderbedrag voor franco leveringen. Enkel voor autostoelen in heel specifieke kleuren kan de levertermijn oplopen tot zes weken. Maar ook dat is zelden problematisch: de autostoel maakt vaak deel uit van de geboortelijst (zie verder), die meestal zo'n drie à vier maanden voor de uitgerekende bevallingsdatum wordt opgemaakt.
PRESENTEER OVERZICHTELIJK, INFORMATIEF EN LEVENSECHT
Lokaliseer logisch
Autostoelen slokken een groot deel van het budget voor baby's uitzet op. Etaleer ze daarom bij de ingang, en bij voorkeur nabij de wandelwagens. Sommige ouders verkiezen immers een combiné, waarbij de babyschelp op de wandelwagen past. Belangrijke kanttekening: adviseer in dat geval een 0+ waarvan de rugleuning volledig plat kan worden gelegd (zie verder).
Wegwijs in een oogwenk
Presenteer uw aanbod op een speciaal daartoe bestemd rek en rangschik overzichtelijk, per merk of per leeftijdsgroep. Zorg bijkomend voor duidelijke visuele wegwijzers: een goede, richtinggevende informatievoorziening ('hoe de juiste stoel kiezen') is voor de consument zeer belangrijk, naast het advies van de verkoper. Een zeer beperkt aantal fabrikanten biedt u hiervoor instore ondersteuning aan, met autostoeldisplays voor verschillende leeftijdsklassen, displays voor individuele categorieën zoals i-Size enz.
Demonstreren en informeren> = van levensbelang!
Uit onderzoek van Taskforce Kinderveiligheid en het BIVV blijkt dat zowat de helft van de kinderen onveilig vervoerd wordt. Reden: een verkeerd gebruik van het kinderzitje. Met dit stappenplan kunt u als uitbater van een fysieke winkel een levensbelangrijk verschil maken en tevens uw expertise in de verf zetten:
- Plaats een autozetel in de winkel waarop u het correcte gebruik van uw autostoeltjes (met gordels én Isofix) zorgvuldig kunt demonstreren. Sommige leveranciers stellen demostoeltjes ter beschikking.
- Geef ouders vervolgens de kans om hun eigen kindje (of een pop) in het stoeltje vast te maken. Zo kunt u bijsturen, waar nodig, en ervaren ouders zelf of de stoel afdoende aan hun individuele wensen voldoet.
- Informeer ouders duidelijk over de verschillende veiligheidsnormen (zie kaderstuk), toon YouTube filmpjes van crashtests enz.
OP DE GEBOORTELIJST
Bij de geboorte van een eerste kindje worden vooral zitjes uit groep 0, 0+ en 1 gekozen. Maar heel belangrijk: de interesse voor de volgende stoel is meestal wél al gewekt. Hou daarom de deur naar uw winkel wagenwijd open, door te benadrukken dat u stoelen in alle groepen aanbiedt. Bij een tweede of een derde kindje worden wél vaak zitjes uit groep 2/3 mee op de lijst gezet.
NIEUWIGHEDEN
Veiliger: zelfopspannende riempjes
Uit eerder vermeld onderzoek blijkt dat veel ouders het harnas niet strak genoeg aanspannen. Een mooi antwoord daarop biedt de Q-Retraktor Fix II (9-25 kg) van Casualplay (Mykko NV), dat over zelfopspannende veiligheidsgordels beschikt: het harnas sluit automatisch perfect aan op het lichaam van het kind en blokkeert in het geval van een noodstop of ongeval.
Horizontaal verstelbare babystoeltjes
Het aanbod van autostoeltjes 0+ die ook buiten de auto gebruikt kunnen worden, groeit. Casualplay had al autoschelpen die op de kinderwagen licht hellend of volledig plat geïnstalleerd kunnen worden. Onlangs lanceerde ook Cybex een autostoeltje dat buiten de auto, dankzij de langere beenstand, in een horizontale ergonomische stand geplaatst kan worden: de Cloud Q. De Cloud Q kan derhalve ook als reiswieg én, in combinatie met het bijbehorende frame, als wandelwagen gebruikt worden.
Belangrijke kanttekening (Kind en Gezin): wijs ouders erop dat het niet de bedoeling is om dergelijke stoeltjes intensief als wandelwagen te benutten. In een autostoeltje wordt een kindje in een bepaalde houding gedwongen, wat het risico op het ontwikkelen van een voorkeurshouding (en afgeplat hoofdje) vergroot. Een kindje geniet meer bewegingsvrijheid in een drager of een wandelwagen waarin het (als het wakker is) ook op zijn buik kan liggen.
Consumentenvoorkeuren
De gevoeligheid voor verkeersveiligheid stijgt, en dat blijkt ook uit de voorkeuren van de consument: veiligheid is dé determinerende aankoopfactor. Pas in tweede instantie wordt er over design en kleur nagedacht.
Zwart blijft aan zet
Veel ouders zweren bij kleuren die bij hun autozetels passen. Zwart blijft dus de meest gevraagde kleur, gevolgd door donkergrijs.
Klikvast met isofix
Vanuit een stijgende gevoeligheid voor veilige kindermobiliteit opteren steeds meer ouders voor Isofix. Daarbij wordt het stoeltje niet met gewone autogordels vastgemaakt, maar op de autocarrosserie zelf vastgeklikt. Het risico op een foutieve installatie is bij Isofix quasi nihil. Bij stoeltjes met een autogordel blijkt het omgekeerde waar: veel ouders gebruiken de gordels verkeerd! Dat laatste verklaart mede waarom de nieuwe i-Size norm het gebruik van Isofix verplicht.
Opgelet: zelfs in nieuwe auto's zijn de noodzakelijke Isofix verankeringspunten niet altijd aanwezig, omdat ze als optie worden aangeboden! ?
OOK I-SIZE (ADVIES) WINT TERREIN
Ook autostoeltjes die aan de Europese i-Size veiligheidsnorm voldoen (UN-ECE R129), de strengste en laatste wetgeving voor het veilige vervoer van kinderen, zitten in de lift.
I-size in een notendop
i-Size is niet verplicht, maar biedt de consument wel bijkomende veiligheidsgaranties ten opzichte van de vorige norm (ECE-R44), die eveneens in voege blijft. De belangrijkste verschillen ten opzicht van de vorige norm:
- verplicht gebrui van Isofix, en dus minder kans op een foutieve installatie dan bij autogordelgebruik;
- verplicht vervoer tegen de rijrichting in voor kindjes tot minstens vijftien maanden oud (bij de R44-norm geldt die verplichting maar tot 9 kg), om zo het risico op nek- en hoofdletsels in het geval van een frontale botsing te verminderen;
- indeling autostoelen volgens lichaamslengte (bij de R44-norm gebeurt dat volgens gewicht);
- het autostoeltje heeft zijdelingse botsproeven doorstaan. Dat is niet onbelangrijk: in 45% van de ongevallen gaat het om een zijwaartse aanrijding!
Consument heeft oren naar i-size adviezen
Nog lang niet alle fabrikanten bieden al i-Size autostoelen aan. Maar ook buiten de i-Size categorie groeit de voorkeur voor autostoelen die wel al bepaalde i-Size principes huldigen. Denk maar aan de stijgende vraag naar Isofix modellen, 2waymodellen en stoelen die extra zijdelingse bescherming bieden in de vorm van bijvoorbeeld schokabsorberende diepe zijvleugels of uitschuifbare zijarmen.
I-size 2.0?
Opmerkelijk is dat ook stoelen die nog verder gaan dan wat i-Size voorschrijft, in de lift zitten. Zo groeit ook de interesse voor stoelen die achterwaarts vervoer toelaten tot 105 cm, wat overeenstemt met de leeftijd van ongeveer vier jaar.