- 07 oktober 2025
Slechts 1 op 5 toiletten is voldoende hygiënisch
52% van de mensen onderneemt stappen na een negatieve toiletervaring, wat de omzet en reputatie van bedrijven beïnvloedt
Tork, een merk van Essity en wereldleider in professionele hygiëne, heeft de resultaten bekendgemaakt van een wereldwijd onderzoek bij toiletbezoekers en schoonmaakpersoneel naar hun ervaringen met hygiëne in openbare toiletten. Op die manier blijft Tork zich inzetten voor inclusieve hygiëne door te wijzen op de drempels die mensen verhinderen om hun basisbehoeften te vervullen in openbare toiletten. Tork wil daarbij ook de impact ervan op bedrijven zichtbaar te maken.
Openbare ruimtes en werkplekken houden vaak rekening met fysieke omstandigheden, bijvoorbeeld door voorzieningen te bieden voor mensen in een rolstoel. Toch zit 95% van de mensen met een fysieke of cognitieve beperking niet in een rolstoel. Uit de Tork Insight Survey blijkt dat veel behoeften nog altijd over het hoofd worden gezien bij het ontwerp en onderhoud van toiletten. Zo blijkt dat 1 op de 2 mensen te maken krijgt met barrières voor hygiëne in openbare toiletten, wat betekent dat er een kloof bestaat tussen hun mogelijkheden of behoeften en de omgeving. Individuele bezorgdheden over hygiëne en netheid, maar ook aandoeningen zoals angst, overgevoeligheid voor prikkels of paruresis (plasangst) kunnen ertoe leiden dat mensen openbare toiletten vermijden of er hun behoeften niet volledig kunnen vervullen.
“Acht op de tien mensen maken zich zorgen over openbare toiletten en dat aantal ligt nog hoger bij mensen met bepaalde fysieke of cognitieve beperkingen,” zegt Jenny Logenius, Global Brand Manager bij Essity voor Tork. “Wanneer een toilet niet tegemoetkomt aan deze verschillende behoeften, heeft dat een directe impact op de reputatie en inkomsten van een bedrijf. Daarom is ‘Hygiëne voor iedereen’ een kernpijler van onze duurzaamheidsstrategie. Door in te zetten op inclusieve hygiëne helpen we organisaties om betere ervaringen te creëren voor iedereen, ook voor het schoonmaakpersoneel dat deze essentiële ruimtes onderhoudt.”
Uit het onderzoek, waaraan 11.500 mensen uit 11 landen deelnamen, blijkt dat de verwachtingen rond hygiëne en netheid in openbare toiletten hoog liggen. Maar liefst 74% verwacht een gemiddeld tot hoog niveau van hygiëne. Toch voldoet slechts 20% van de toiletten daaraan. Veertig procent van de algemene bevolking maakt zich “zeer veel zorgen” over de hygiëne en netheid van openbare ruimtes. Dat percentage stijgt zelfs tot 60% bij mensen met aandoeningen zoals smetvrees.
Mensen geven aan toiletten te vermijden omdat ze “onhygiënisch” zijn (reden nummer 1), onaangename geuren hebben (reden nummer 2), er geen zeep of toiletpapier beschikbaar is of omdat het toilet te weinig privacy biedt. Een negatieve toiletervaring kan sterke emoties en merkbare gevolgen voor bedrijven teweegbrengen. Wanneer de verwachtingen rond netheid niet worden ingelost, voelen gebruikers walging (27%), ongemak (26%) of frustratie (22%). Een deel van hen onderneemt vervolgens ook stappen:
28% bracht minder tijd door op een locatie vanwege de staat van het toilet
23% beperkte hoeveel ze aten of dronken om te vermijden dat ze naar het toilet moesten, wat een directe impact heeft op de omzet van bedrijven
11% raadde vrienden af om de locatie te bezoeken en 7% liet een negatieve online review achter
1 op de 4 mensen bracht minder tijd door op de werkplek door slechte toiletfaciliteiten, wat de medewerkerstevredenheid en productiviteit beïnvloedt
15% werkte vaker van thuis dan anders het geval zou zijn, door slechte toiletten op het werk, wat de naleving van terug-naar-kantoorbeleid bemoeilijkt
Het onderzoek bracht ook de uitdagingen in kaart waarmee schoonmakers te maken krijgen in toiletten. Tachtig procent meldt mentale gezondheidsproblemen als gevolg van hun werk; 46% van hen zegt stress te voelen en 7 op de 10 geeft aan onvoldoende ondersteuning te krijgen van hun werkgever. Maar liefst 38% heeft een schoonmaakjob verlaten omdat ze zich niet erkend voelden of kampten met een burn-out (los van hun loon of verloning). Een verminderde mentale gezondheid en een hoog personeelsverloop hebben een directe impact op de netheid van faciliteiten en de ervaring van toiletbezoekers en leiden tot hoge kosten voor aanwerving en opleiding. Inspelen op de behoeften van schoonmaakpersoneel, zoals makkelijk bij te vullen dispensers voorzien, draagt bij aan inclusieve hygiëne en versterkt de bedrijfsresultaten.
Om meer te weten over hoe inclusieve hygiëne uw bedrijf kan versterken, bezoek https://www.torkglobal.com/be/nl/over/inclusieve-hygiene