- 27 januari 2020
- Door Danny Van Parys
- | 2 min. leestijd
- | Bron: Carfix
Hoe een defecte spannerafstelplaat voorkomen?
Oorzaak van en oplossing voor een veelvoorkomende montagefout
Afbeelding 1: Gebarsten en defecte spanner
De afdeling Claim Handling van Gates meldde dat diverse monteurs bij verschillende garages hetzelfde probleem hadden en dus startte het Gates Technical Training and Support Team een onderzoek. De afstelplaat op dezelfde spanrol (onderdeelnummer T43245) barstte tijdens de montage en ging kapot.
De T43245 is een automatische spanrol die Gates samen met VAG heeft ontwikkeld voor een groot aantal modellen van de 1.4, 1.6 en 2.0L TDi-dieselmotoren met common rail. De spanrol van Gates en de bijbehorende Gates-distributieriem (onderdeelnummer 5678XS) zijn als OE-onderdelen in het Synchronous Belt Drive System (SBDS) van populaire modellen als de VW Tiguan, Audi A5 en Skoda Octavia gemonteerd.
Montageprocedure
De T43245 is een excentrische automatische spanrol, omdat de ronde montageopening iets uit het midden van de spanrol is geplaatst. Tijdens de montage moet deze spanrol worden afgesteld met een inbussleutel die in de zeshoekige opening past.
Afbeelding 2: T43245 vóór montage = Ronde montageopening en zeshoekige opening
Aan het begin van de montageprocedure wordt de montageopening over het tapeind op het motorblok geplaatst. Een borgmoer houdt de spanrol in de juiste positie. Bij het afstellen van de naald mag de borgmoer niet te strak zijn vastgedraaid. Het is essentieel dat de moer alleen vingervast wordt vastgedraaid, zoals beschreven in de montageprocedure.
Wanneer de inbussleutel in de zeshoekige opening is gestoken, moet deze rechtsom worden gedraaid. De naald gaat dan naar de ideale positie, in het midden van het venster. Monteurs die tegen dit probleem aanliepen, zeggen dat het inbusgat openbarst vlak nadat de inbussleutel wordt gedraaid en dat de spanrol daarna defect is.
Onderzoek
Gates gebruikt altijd een diagnostische aanpak om onderscheid te maken tussen een symptoom en de hoofdoorzaak van het probleem. Dankzij die diagnostische aanpak kwam men in dit geval achter de oorzaak van het probleem en vond men een zeer eenvoudige oplossing.
Oorzaak
In alle gevallen bleek dat de borgmoer te ver wordt vastgedraaid. Daardoor gaat de moer met de afstelplaat meedraaien als de inbussleutel wordt gedraaid. Hierdoor ontstaat er druk op de spanner, wordt de weerstand te groot en barst het inbusgat van de afstelplaat open.
Oplossing
Draai de moer rechtsom totdat deze vingervast is. Houd de moer met geschikt gereedschap in positie om te voorkomen dat de moer beweegt. Draai de spanner ten slotte met de inbussleutel op de juiste spanning. De spanning is juist als de naald in het midden van het venster staat.
Conclusie
Afbeelding 4: Inbussleutel plus sleutel = ideale positie
Wanneer een onderdeel van een OE-leverancier tijdens de montage defect gaat, wordt er vaak aangenomen dat dit door een productiefout komt. Maar uit uitgebreide testen en strenge kwaliteitscontroles tijdens het productieproces blijkt dat defecte onderdelen maar zelden voorkomen. Montagefouten zoals hier zijn vaak de waarschijnlijke oorzaak. En bij spanrol T43245 is de oplossing heel eenvoudig.