- 17 september 2020
- | Bron: Carfix
Interview Damien Germès, CEO NGK Spark Plug Europe
DAMIEN GERMÈS PRAAT OVER DE TOEKOMST EN OVER DE RECENTE RESULTATEN IN DEZE ONGEKENDE TIJDEN
Damien Germès, president en CEO van NGK Spark Plug Europe GmbH, regional president EMEA en corporate officer van het Global Headquarters in Japan, geeft in een uitgebreid interview zijn visie op de toekomstige richting van 's werelds grootste ontstekings- en sensorspecialist voor middellange en lange termijn, de recente financiële resultaten van de onderneming en de huidige mondiale situatie.

Meneer Germès, laten we eerst eens naar de resultaten kijken. Hoe zou u de prestaties van uw onderneming in het afgelopen boekjaar beschrijven, een boekjaar dat eindigde op 31 maart?
"NGK Spark Plug heeft in het afgelopen boekjaar een indrukwekkend resultaat neergezet, met een totale wereldwijde omzet van 3,7 miljard euro, een getal waar iedereen binnen de onderneming trots op mag zijn. Dit getal vertegenwoordigt een historisch omzetrecord van de onderneming, met een stijging vergeleken met het voorgaande boekjaar, ondanks de eerste negatieve effecten van de Covid-19-pandemie. Alle divisies van het concern hebben daar in aanzienlijke mate aan bijgedragen. Onze Automotive Components Group, die OE en IAM omvat, is sterk blijven presteren, met een omzetontwikkeling die ongeveer twee keer zo hoog was als het gemiddelde in de automotivebranche. Bovendien bereikte de groeiende Technical Ceramics Group, die ook medische producten maakt, veelbelovende resultaten: dat onderdeel wist 18% van de totale wereldwijde omzet te realiseren. De resultaten van het afgelopen boekjaar laten zien dat we een financieel robuuste onderneming zijn die goed is toegerust om de huidige ongekende mondiale situatie het hoofd te bieden."
Vanuit uw functie hebt u zicht op de EMEA-regio van de onderneming. Hoe heeft dat onderdeel het gedaan in het afgelopen boekjaar?
"Persoonlijk ben ik erg blij met de ontwikkelingen binnen de EMEA-regio. De regio boekt aanzienlijke vooruitgang, is goed voor 27% van de wereldwijde omzet en levert een belangrijke bijdrage aan het resultaat van de totale onderneming. Onze OE- en IAM-activiteiten groeiden in het afgelopen boekjaar, waarbij de verkoop van bougies en gloeibougies met meer dan 5% toenam en die van lambdasensoren met bijna 10%.
Deze resultaten zijn een bewijs van onze hoge klanttevredenheid. Klanttevredenheid is altijd een belangrijk aandachtspunt geweest en momenteel scoren we bijzonder hoog. Onze OE-afdeling is door Ford Motor Company tijdens de 21e jaarlijkse Ford World Excellence Awards erkend als een op topniveau presterende wereldwijde leverancier en ontving een Smart Brand Pillar World Excellence Award voor het bereiken van het beste niveau op het gebied van excellente kwaliteit, kosten, prestaties en levering. Bovendien is de IAM-afdeling door de internationaal opererende distributeur Autodistribution International (ADI) uitgeroepen tot ‘Leverancier van het jaar’. Het voelt erg goed dat men blijkbaar vindt dat wij zulke onderscheidingen waard zijn. Bovendien heeft onze Net Promoter Score (NPS), die de bereidheid van klanten meet om een bedrijf aan te bevelen, voor onze IAM-activiteiten de zeer indrukwekkende score van 65 behaald, ruim boven de gemiddelde benchmarkwaarde van 44."

De Covid-19-pandemie heeft een ongekende impact op het wereldwijde bedrijfsleven. Hebt u al een beeld van het effect dat dit gaat hebben op de totale omzet van de onderneming in het lopende boekjaar? Heeft deze ongekende situatie ook kansen gecreëerd?
"Op dit moment is het nog moeilijk om alle gevolgen van Covid-19 voor de onderneming in te schatten, maar NGK Spark Plug is een sterke, stabiele en dynamische onderneming die goed is toegerust om uitdagingen het hoofd te bieden en deze zelfs om te zetten in kansen. Dat is al gebleken uit de zeer positieve ervaringen die we hebben gehad met het creëren van flexibele werkomgevingen voor onze medewerkers en met het versneld realiseren van digitaliseringsprojecten die er al waren, maar die nog in gang moesten worden gezet.
Daarnaast heeft de pandemie kansen gecreëerd voor onze bedrijven in de medische sector. Voor sommigen is het misschien een verrassing, maar wij zijn al geruime tijd actief in de medische industrie. Onze dochteronderneming CAIRE Inc., die wij in 2018 hebben overgenomen, heeft bijvoorbeeld een aanzienlijke toename van de vraag naar haar zuurstofapparatuur gezien, wat bevestigt dat de overname een verstandige investering van NGK Spark Plug is geweest."
De verbrandingsmotor zal naar verwachting tegen het midden van de jaren 30 veel minder vaak worden toegepast in auto's. Hoe gaat NGK Spark Plug daar op inspelen?
"Hoewel de verbrandingsmotor inderdaad minder vaak zal worden toegepast, zullen mensen in de toekomst nog steeds in auto's rijden, maar dan met andere aandrijflijnen. Dit betekent dat onze automotive-activiteiten net zo belangrijk voor ons zullen blijven als nu, maar zodanig dat onze focus verschuift naar andere onderdelen voor andere aandrijflijnen.
Los daarvan zijn er al structuren geïmplementeerd om NGK Spark Plug om te vormen tot een bredere onderneming, met nieuwe doelstellingen en nieuwe producten. Deze beginnen nu al hun vruchten af te werpen, terwijl we verwachten dat het rendement uit deze gebieden in de komende 10 tot 20 jaar fors gaat stijgen.
We zijn voornemens onze investeringen in nieuwe en groeiactiviteiten te verhogen, met als doel om tegen 2030 40% van onze wereldwijde omzet te halen uit verkopen die niet met de verbrandingsmotor te maken hebben. In 2040 moet dat aandeel zijn opgelopen tot 60%."

Hoe ziet u de ontwikkeling van de onderneming voor de toekomst als het gaat om klimaatverandering? Hoe gaat de onderneming daar op inspelen?
"We hebben de ‘Nittoku Way’. Dat is onze ondernemingsfilosofie en daarin is onder meer de plicht opgenomen die wij hebben jegens toekomstige generaties. De strijd tegen klimaatverandering vereist een gezamenlijke inspanning en wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid. Onze bougies en sensoren dragen nu al bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Daarnaast onderzoeken we voortdurend nieuwe duurzame gebieden om daarin actief te worden. U moet dan denken aan vaste-oxidebrandstofcellen, vastestofbatterijen en 'power to gas' (PTG), die stuk voor stuk al veelbelovend zijn gebleken."
De ontwikkeling van technologie, producten en activiteiten die een positieve bijdrage leveren aan maatschappelijke vraagstukken is van het grootste belang voor NGK Spark Plug. Over welke toekomstige ontwikkelingen op die gebieden bent u het meest enthousiast?
"Alle gebieden die u noemt zijn boeiend en hebben potentie. Het is nu nodig om op meer vlakken kennis op te doen, omdat wij verschillende disciplines zullen gaan delen met nieuwe concurrenten. Onze visie voor 2040 heet ‘Beyond ceramics, eXceeding imagination’ en geeft de onderneming de richting die zij nodig heeft om zichzelf opnieuw uit te vinden en om verregaande veranderingen door te voeren ten opzichte van de huidige manier van werken. Met ons Long-Term Management Plan met de naam ‘NITTOKU BX’ hebben we de mijlpalen voor de komende 10 jaar uitgezet. Die zullen ons de weg wijzen naar het bereiken van onze ondernemingsvisie. Met ‘NITTOKU BX’ zal onze onderneming sterke zakelijke pijlers neerzetten in vier verschillende disciplines en daarmee onze concurrentiepositie voor de lange termijn veiligstellen. Door aan deze doelen te werken kan NGK Spark Plug een bijdrage leveren aan de samenleving, haar basis versterken en nieuwe zakelijke kansen grijpen."

Kunt u ons iets meer vertellen over deze zakelijke pijlers?
"Bij deze vier sterke zakelijke pijlers gaat het om: ‘Milieu en energie’, ‘Mobiliteit’, ‘Medisch’ en ‘Communicatie’. Ze zijn gebaseerd op de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de VN. Maar onze kerncompetenties van nu zullen de weg banen voor de ontwikkeling van innovatieve en enerverende oplossingen op deze vier terreinen. Voor mij zal de meest enerverende transformatie plaatsvinden op het gebied van mobiliteit, aangezien onze onderneming nu al een zeer sterke positie heeft in een auto-industrie die aan een radicale transformatie is begonnen. Wij zullen in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen op het gebied van mobiliteit. We zullen ons aanbod uitbreiden, bijvoorbeeld door onderhoudsdiensten aan te bieden die zijn afgestemd op de levensstijl van onze klanten, maar ook met Mobility-as-a-Service (MaaS) om aan speciale behoeften te voldoen. Bovendien zal onze oorspronkelijke corebusiness - keramiek - een belangrijke bijdrage aan de onderneming blijven leveren: het zijn immers keramische onderdelen die worden gebruikt om het elektrische vermogen van elektrische auto's te verbeteren."
Wat zijn de belangrijkste doelstellingen voor de komende 10 jaar?
"In de afgelopen 10 jaar hebben wij als onderneming veel vooruitgang geboekt binnen onze huidige disciplines. Een belangrijk langetermijndoel is dan ook de transformatie van ons assortiment en het investeren in nieuwe activiteiten. Deze mijlpalen zullen vergezeld worden van een verduidelijking van onze verantwoordelijkheden als organisatie en van het tot stand brengen van een sterke ‘Change with Will’-cultuur binnen onze ondernemingssamenleving teneinde de contouren van onze visie te realiseren."

Kunt u iets zeggen over de plannen van de onderneming om cultuurhervormingen en diversiteit binnen het personeelsbestand te bevorderen?
"Het bevorderen van cultuurhervormingen en diversiteit binnen onze onderneming betekent dat we moeten bouwen aan een personeelsbestand dat een afspiegeling is van ons wereldwijde diverse imago. Dit betekent dat we een progressievere onderneming worden waarin het aanmoedigen van gemeenschappelijke waarden die alle werknemers ten goede komen prioriteit heeft. Een onderneming waar medewerkers de mogelijkheid krijgen om 'out of the box' te denken en risico's te nemen. Dit betekent ook dat er meer vrouwen leidinggevende functies zullen krijgen. Hetzelfde geldt voor medewerkers met een andere nationaliteit. Het moet altijd de beste persoon zijn die de baan krijgt."
De ‘Nittoku Way’ was tot nu toe de managementfilosofie. Hoe gaat deze tot uiting komen in de nieuwe visie, ‘NITTOKU BX’?
"De ‘Nittoku Way’ blijft onze filosofie, die onze vier ondernemingswaarden bevat en uitlegt: 'Oprecht ons uiterste best doen', 'Geloven in ons eigen kunnen en zelf actie ondernemen', 'Inspanningen verenigen met de mensen in de wereld en profiteren van elkaars verschillen' en 'Verlangens koesteren en meedragen tot het einde'. Ze vormen de basis van ‘NITTOKU BX’, ons Long-Term Management Plan voor 2030: ‘BX’, twee letters uit de visie voor 2040 ‘Beyond ceramics, eXceeding imagination’, is een toevoeging die richtinggevend is voor de komende 20 jaar. In die komende periode zullen wij een onderneming worden die co-existeert met de wereld en de samenleving, met een personeelsbestand van uiteenlopende aard, dat onze ‘Change with Will’-cultuur weerspiegelt."
‘Beyond ceramics, eXceeding imagination’ is de langetermijnvisie tot 2040. Hoe zou u deze nieuwe richting omschrijven?
"Deze visie benoemt perfect de nieuwe en enerverende richtingen die NGK SPARK PLUG inslaat. Hoewel onze onderneming zijn oorsprong heeft in de productie van keramiek, zullen wij onszelf omvormen tot een veelzijdige organisatie met gepassioneerde mensen die samenwerken om uitdagingen het hoofd te bieden teneinde een betere samenleving tot stand te brengen. NGK SPARK PLUG wordt een onderneming die de verbeelding overstijgt, met technologie die grenzen overschrijdt."