- 06 januari 2021
- | Bron: Carfix
Ontworpen voor
de meest extreme condities
NGK dankt zijn marktleiderschap voor ontstekingen en sensoren aan zijn streven naar innovatie en kwaliteit. Die status werd ook verworven door consequent producten aan te bieden die ook in de meest extreme omstandigheden betrouwbaar presteren.
Iridium IX
Ambitieuze bestuurders die willen upgraden, krijgen de gevraagde hoge prestaties dankzij NGK. De hoge prestaties worden gehaald door het extreem hoge smeltpunt van maar liefst 2.450 °C in Iridium IX. Deze edelmetaalbougie heeft een iridiumlegering met een diameter van 0,6 mm, gelast op de elektrode van de bougie. Zo wordt de vereiste ontstekingsspanning laag gehouden, wordt de bobine minder belast maar wordt toch een erg krachtige vonk gegenereerd.
Daardoor kan een motor ook op koude ochtenden snel ontsteken en zorgt de bougie voor een beter brandstofverbruik.
Keramische gloeibougies
Hoewel dieselmotoren spontane ontbranding kennen, hebben ze meer energie nodig in koude omstandigheden om te ontbranden. Hier zijn ook de pompverliezen en de compressie groter, waardoor extra hulp nodig is. Hier excelleren keramische gloeibougies: door het hoge smeltpunt van keramiek kan deze gloeibougie erg snel hoge temperaturen halen gedurende langere periodes. Zelfs bij vriesweer bereikt deze gloeibougie in minder dan twee seconden een voorgloeitemperatuur van meer dan 1.000 °C.
Racebougies
De ingenieurs van NGK worden tot het uiterste getest om racebougies te leveren die beantwoorden aan de enorm hoge eisen van de Formule 1. Niettemin staat NGK aan de top van wat technisch mogelijk is inzake ontstekings- en sensortechnologie.
