- 06 januari 2021
- | Bron: Carfix
Belang van kwalitatieve ontstekingsvonk

De kwaliteit van de ontstekingsvonk heeft een directe invloed op verschillende factoren, zowel voor de kwaliteit van de rijervaring als voor het milieu. Daartoe behoren het starten, het soepel lopen, de algemene motorprestaties en -efficiëntie, alsook de vermindering van schadelijke emissies. Een bougie moet een verse lading lucht en brandstof tussen 500 en 3.500 keer per minuut ontsteken, dus zijn de kwaliteit en betrouwbaarheid van het grootste belang.
bougies voor benzine- en dieselmotoren
De basisfunctie van een ontstekingsbougie is het ontsteken van het lucht-brandstofmengsel in de verbrandingskamer van een benzinemotor. Ze maken het mogelijk voor de elektrische energie van de bobine om een vonk te genereren die nodig is voor dit lucht-brandstofmengsel. Dieselmotoren hebben geen ontstekingsbougies maar gloeibougies, die het ontstekingsproces faciliteren. In tegenstelling tot de verbrandingsmotor met ontsteking (benzine), vindt bij dieselmotoren verbranding plaats door het samendrukken van de lucht die zo een temperatuur bereikt die voldoende hoog is om de diesel in de verbrandingskamer te doen ontbranden. Het brede gamma gloeibougies van NGK SPARK PLUG biedt de optimale hulp voor de verbranding van dieselmotoren.
Geen 'one size fits all'
Bougies bestaan in verschillende maten die stuk voor stuk voldoen aan de behoeften van de verschillende soorten motoren. Een ‘one size fits all’-aanpak bestaat niet. NGK SPARK PLUG produceert alleen al voor auto's meer dan 1.000 verschillende bougies, waarbij elke auto zijn eigen specifieke bougiespecificaties heeft. De catalogi van het bedrijf of de online onderdeelzoeker zijn nuttige hulpmiddelen om de juiste bougie voor een motor te identificeren.

Welke metalen in bougies?
Verschillende metalen doen dienst in bougies. Bijna alle hebben een koperen centrale kernelektrode, omwille van de uitstekende elektrische geleidbaarheid van dat metaal. Koper is echter zeer zacht en heeft een lage weerstand, wat betekent dat het niet geschikt is als een buitenste centrale elektrode of aardingselektrode.
De bougies van NGK SPARK PLUG hebben een buitenste middenelektrode van een nikkellegering (versmolten met een koperen binnenkern) en een nikkelen massa-(zij-)elektrode. Het premiumassortiment van het bedrijf bevat extreem harde metalen zoals iridium en platina, die langere vervangingsintervallen garanderen.
Iridium is zes keer harder en acht keer sterker dan platina en heeft een smeltpunt van 698 °C hoger. Platina is echter een minder kostenintensief materiaal dat toch een aanzienlijk betere duurzaamheid biedt dan standaard nikkel bougies.
De Laser Iridium-serie van NGK SPARK PLUG's heeft een iridium middenelektrode en een platina aardingselektrode, zodat ze de positieve eigenschappen van beide edelmetalen biedt.
Bougieproblemen en hun oorzaken
Symptomen van slechte bougies zijn o.a. een lager brandstofverbruik, stroef stationair draaien, verkeerde ontstekingen en moeilijk starten van de motor. De oorzaken van defecte bougies zijn uiteenlopend: ouderdom (bij negeren van aanbevolen vervangingsinterval), koolstofopbouw, oververhitting, olie in de verbrandingskamer, verkeerde vonkspleet...
Wanneer vervangen?
Het vervangmoment voor een bougie hangt onder meer af van de conditie van de motor, het metaaltype van de buitenste midden- en aardingselektroden van de bougie, of de installatie van de bougie correct is uitgevoerd, enz. Over het algemeen moet de bestuurder of berijder zich houden aan de aanbevolen onderhoudsintervallen van de fabrikant. Standaard nikkel bougies gaan minder lang mee dan edelmetaal bougies, die meer resistent zijn met betrekking tot slijtage.
De vervanging mag dan wel relatief eenvoudig zijn, het is zeer belangrijk om de installatie-instructies strikt op te volgen, met speciale aandacht voor de verwijdering, reiniging, juiste plaatsing en het juiste aandraaimoment. Een onjuiste installatie kan allerlei mogelijke problemen veroorzaken, variërend van een slecht brandstofverbruik en koolstofvervuiling tot catastrofale motorstoringen.

