Lidmaatschap van een netwerk helpt bij de transitie

Carrosserie Jean Dessy is reeds 20 jaar lid van Axial

Mirko Berardo, Simon Durieux, Dany Réveillon en Nathan Collignon
Mirko Berardo (netwerkmanager Axial), Simon Durieux en Dany Réveillon (uitbaters Carrosserie Jean Dessy) en Nathan Collignon (rechterhand van de uitbaters)

Carrosserie Jean Dessy in Achêne bestaat reeds een veertigtal jaar en maakt al 20 jaar deel uit van het netwerk van Axial Belgium. Ze is altijd al een voorloper geweest op het gebied van technologie, en vandaag is ze dat meer dan ooit. "Carrossiers moeten niet alleen ervaring en een goede basiskennis van het vak hebben maar ook op de hoogte blijven van de snelle ontwikkelingen qua elektronische uitrusting van voertuigen en de elektrificatie ervan", vertelt Simon Durieux. Hij is de overnemer en bestuurder van Carrosserie Jean Dessy, samen met zijn zakenpartner Dany Réveillon.

Gestart als eenmanszaak

Zo'n 40 jaar geleden startte Jean Dessy in Achêne een carrosserie op. Aanvankelijk werkte hij alleen, totdat hij een plaatbewerker inhuurde om hem te helpen. In 2004 vestigde hij zijn bedrijf in het huidige pand, op een industrieterrein op een boogscheut van Ciney, Marche-en-Famenne en Namen. Hij had toen vier mensen in de werkplaats en twee op kantoor in dienst.

Bedrijfsgevel van Carrosserie Jean Dessy
Carrosserie Jean Dessy is gevestigd in Achêne, op een boogscheut van Ciney, Marche-en-Famenne en Namen

Overname in 2019

In maart 2019 verkocht Jean Dessy zijn zaak aan Simon Durieux en Dany Réveillon. Die eerste was vijf jaar voormalig auto-expert voordat hij drie jaar verantwoordelijk was voor de carrosserie, terwijl de tweede al 13 jaar als carrossier in het bedrijf werkte. Beiden hebben dan ook een uitstekende vak- en sectorkennis, en kunnen zich aanpassen aan de ontwikkelingen in deze snel veranderende markt.

Tegenwoordig beslaat de werkplaats een oppervlakte van 700 m² en er werken tien mensen, namelijk twee op kantoor, zes carrossiers en twee leerjongens.

De grootste verandering sinds het ontstaan van de auto

100% elektrisch voertuig
De elektrificatie van voertuigen vereist nieuwe vaardigheden en nieuwe apparatuur

Onze sector ondergaat momenteel de grootste verandering sinds het ontstaan van de auto. Na de komst van alle elektronische apparatuur die we nu op vrijwel alle soorten auto's aantreffen en die bij reparaties bijzondere aandacht vereisen, zijn nu de elektrische en hybridevoertuigen (HEV) steeds talrijker aanwezig op onze wegen.

"Met deze motorisering van de toekomst zijn er nieuwe veiligheidsuitdagingen", weet Durieux. "We moeten onze carrossiers opleiden in nieuwe technologieën en ons ook dienovereenkomstig uitrusten."

"Elektrificatie en elektronische apparatuur hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we werken"

Vermindering van ernstige ongevallen

"Een andere marktontwikkeling is een sterke daling van het aantal ernstige ongevallen, wat volgens mij met name te danken is aan de aandachtsassistent en rijstrookondersteuning", aldus Durieux.

"Anderzijds zorgt dergelijke apparatuur voor toenemende herstelkosten voor verzekeringsmaatschappijen, met name vanwege de sensoren, die soms aan vervanging of herkalibratie toe zijn. Ons personeel moet dus niet alleen opgeleid zijn in deze taken, maar we moeten ook, door aankoop of huur, over de nodige apparatuur beschikken om de kalibraties uit te voeren."

"Bovendien moeten we als multimerkencarrossier over informatie van de verschillende fabrikanten kunnen beschikken", benadrukt Durieux.

AL 20 JAAR LID VAN AXIAL
"Carrosserie Dessy maakt al zo'n twintig jaar deel uit van het netwerk van Axial Belgium", zegt Simon Durieux. "Dat  biedt ons de kracht van een netwerk en alle ondersteuning op het gebied van wisselstukken, opleidingen, contacten met verzekerings- en leasemaatschappijen."
"Ons netwerk telt 95 carrossiers gelijkmatig verspreid over heel België", benadrukt Mirko Berardo, network & fleetmanager van Axial, "en stelt ons in staat om zaken naar onze partners te brengen."   
Axial is een coöperatieve vennootschap waarvan alle leden aandeelhouder zijn, die rechtstreeks hun directiecomité kiezen. Het netwerk van Axial Belgium werd in februari 2001 opgericht onder de toenmalige naam CrasH! Het doel van de oprichters was om wagenparkbeheerders een oplossing te bieden aangaande een uniform werkproces en flexibiliteit, en tegelijkertijd een landelijke dekking.

Evolutie van het wagenpark

Wat betreft de evolutie met het verschijnen van HEV-voertuigen, zijn Durieux en Berardo het erover eens dat hun huidige herstellingspark bestaat uit 60% voertuigen met verbrandingsmotor, 35% hybrides en 5% elektrische voertuigen.

"Ook hier bieden we onze leden contacten met alle leveranciers, maar ook met leasingmaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen, alsook met opleidingscentra. En we roteren alle informatie die we in ons bezit hebben."

"Axial is bovendien een inkoopgroep voor lakken en reserveonderdelen, een waardevolle hulp in deze periode waarin het soms moeilijk is om aan bepaalde onderdelen te komen", specificeert Berardo.

Simon Durieux, Dany Réveillon en Nathan Collignon
Simon Durieux en Dany Réveillon (uitbaters Carrosserie Jean Dessy) en Nathan Collignon (rechterhand van de uitbaters) voor de spuitcabine

Voldoen aan CONTINU veranderende normen

Wat de HEV's betreft, deze voertuigen bestaan onder meer uit een elektromotor als aandrijflijn en een hoogspanningsaccu. Dit vereist nieuwe kennis, maar ook een adequate veiligheidshouding van de werknemers die aan deze voertuigen werken.

Werkgever moet werknemers beschermen

Hoewel de wet op het welzijn op het werk van 1996 geen specifieke regeling bevat over interventieprocedures op HEV's, bepaalt ze dat de werkgever de verplichting heeft om al het mogelijke te doen om zijn werknemers te beschermen tegen de risico's van het werk.

"Axial Belgium helpt ons ook om ons te informeren en om eraan uit te komen met al die nieuwe normen die voortdurend veranderen en waaraan we absoluut moeten voldoen", vult Durieux aan.

"Axial Belgium helpt ons met al die nieuwe normen die voortdurend veranderen en waaraan we absoluut moeten voldoen"

Aangepaste opleiding

Om carrossiers bij te staan heeft Educam sinds 2011, op verzoek van de sectorale sociale partners, een norm opgesteld voor het in alle veiligheid omgaan met en werken aan HEV's.

Een sectoraal certificeringssysteem is nu onderverdeeld in drie opleidingsniveaus. Elk niveau biedt een opleidingsprogramma aan dat is aangepast aan de kennis met betrekking tot de taken die op de werkplek worden uitgevoerd.

De certificaten zijn zes jaar geldig, ongeacht het niveau. De verlenging van het certificaat – 'HEV Reloaded' genaamd en enkel uitgereikt door Educam – is onderworpen aan het slagen voor een certificerende test die varieert naargelang het niveau: HEV1, HEV2 of HEV3. Het certificaat wordt dan voor zes jaar verlengd en moet op de eerstvolgende vervaldag op dezelfde manier vernieuwd worden.

"Als het werk aan een HEV-voertuig erg complex is, moet worden opgemerkt dat de kans groter is dat de verzekeringsmaatschappij het beschadigde elektrische voertuig afdankt", zegt Durieux.

Verschillende werkzones in Carrosserie Jean Dessy
Voortaan hebben de werknemers elk een specifieke rol te vervullen

Elke werknemer expert in zijn vakgebied

"Twee van onze werknemers hebben niveau HEV1 behaald, vier niveau HEV2", vertelt Durieux ons nog. "Elke werkplek is gescheiden van de andere omdat elke carrossier meer expert moet zijn in zijn vakgebied."

"Zo is de demonteur/monteur verantwoordelijk voor het volledig afkoppelen van het voertuig voordat eraan kan worden gewerkt. Een job die veel voorzorgsmaatregelen vereist, met inachtneming van bindende instructies. Waar we vroeger van onze werknemers vroegen om veelzijdig te zijn, moeten ze vandaag elk een specifieke rol vervullen."

Carrosserie Jean Dessy is een multimerkencarrossier en kan ook aan oldtimers werken. Dit alles vereist flexibiliteit en precisie in het werk, maar ook een grote ervaring in de sector. Een ervaring die in de loop van de tijd is opgedaan en waarop partner Dany Réveillon kan bogen. "Ook carrosserieherstellingen worden steeds meer verwaarloosd door autodealers en daarom moeten we steeds vaker ingrijpen", aldus Durieux.

Dessy kan ook aan oldtimers werken
Carrosserie Jean Dessy is een multimerkencarrossier en kan ook aan oldtimers werken

Het probleem van vervangwagens

Een andere zorg voor hem zijn vervangwagens. "Voor veel verzekeringsmaatschappijen en leasingmaatschappijen moeten we vervangwagens ter beschikking stellen. In de meeste gevallen gebeurt dit op onze kosten. Gezien de levertijden wordt het echter steeds moeilijker om aan deze vervangwagens te komen."

"En aangezien ook de levertermijnen voor reserveonderdelen steeds langer worden, zitten we met een reëel probleem dat ons veel geld kost en dat we niet kunnen doorrekenen in de herstelkosten", benadrukt Durieux.

De carrosserie beschikt momenteel over een vloot van 16 auto's. Geschat wordt dat een herstelling, mits beschikbare onderdelen, voor kleine schades een dag kan duren, voor de ergste ongevallen tot twee weken. Carrosserie Jean Dessy voert zo wekelijks gemiddeld 20 à 25 herstellingen uit.

Vervangwagens bij Carrosserie Jean Dessy
Gezien de levertijden wordt het steeds moeilijker om aan vervangwagens te komen

energieverslindend materieel

Net als andere bedrijven gebruikt de carrosseriebranche energieverslindende tools en materiaal. In deze periode van energiecrisis past het bedrijf zich dan ook aan. Zo zijn recent alle lampen in de werkplaats vervangen door leds, wat het verbruik met een kwart zou moeten verminderen.

Binnenkort worden er zonnepanelen geplaatst en energiebesparing zit ook in de gebruikte materialen zoals lakken die niet meer in de oven hoeven te drogen ... Bijzondere aandacht gaat momenteel uit naar deze verbruiken, die erg duur zijn geworden.

Duurzaamheidslabel

"Ook draagt ons bedrijf een 'duurzaam herstel'-label. De gebruikte materialen worden gerecycled of verwijderd door externe leveranciers. We passen ons aan alle normen en alle geldende normenwijzigingen aan, in het bijzonder met de hulp en het advies van Axial", verduidelijkt de bestuurder verder, die eraan toevoegt "dat we er vroeger soms in slaagden om onderdelen door te verkopen." Allemaal parameters die een rol spelen bij de winstgevendheid van dit snel veranderende beroep.

"Onze beste publiciteit blijft mond-tot-mondreclame", benadrukt Simon Durieux, "en in onze sector komt een klant, naar schatting, gemiddeld om de vijf jaar terug ..."

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.