- 11 april 2024
- | Bron: Carfix
AVA en Nissens staan samen sterker
Na de overname van AVA door concullega Nissens is het een tijdje stil geweest. Althans, in de ogen van de buitenwacht. Niets is minder waar, zo benadrukken Tim Smits, algemeen directeur bij AVA Benelux, en Corné Schoonen, Area Sales Manager Benelux Nissens. Hoewel er overlap zit in de wederzijdse programma’s, hebben beide merken wel degelijk een unieke positie in de markt.
Uitstraling en identiteit handhaven
Overnames hebben doorgaans twee mogelijke uitkomsten. De eerste is dat het overgenomen bedrijf onderdeel wordt van het grotere geheel. Dan verliest het de eigen uitstraling en identiteit. Het alternatief is om de uitstraling en identiteit te handhaven. Nissens Automotive Group heeft met de overname van AVA eind 2020 gekozen voor de tweede optie. Beide merken blijven met hun eigen onderscheidend vermogen herkenbaar in de markt opereren.
Om die visie te begrijpen, is een brede blik naar de ontwikkelingen in de onafhankelijke aftermarket nodig. De afgelopen tien jaar is daar op nationaal en internationaal niveau sprake van grootschalige consolidatie. Oftewel: minder partijen hebben het voor het zeggen in een groter stuk van de taart. Dat zijn de wederverkopers voor de onderdelenfabrikanten, waar de autobedrijven hun inkopen doen.
AVA en Nissens beconcurreren elkaar zelden op het digitale schap van zo’n wederverkoper. De voorkeur is om beide merken onder dezelfde moedermaatschappij actief in de markt te houden. Deze strategie vergroot immers de dekkingsgraad over de verschillende distributeurs.
Beste van twee werelden
Door achter de schermen samen te werken, ontstaan er voordelen op het gebied van administratie, advertorial distributie en logistiek. Bovendien worden de ontwikkelingsgelden efficiënter besteed. Iedere euro reikt verder dan voorheen en dat versterkt investeringen in de toekomst.
Zo is er de toenemende elektrificatie van het wagenpark. In hybride vorm of in de vorm van een batterij-elektrisch voertuig. Ook komen er nieuwe automerken met verschillende visies op systeemarchitectuur en aftersales op. Smits en Schoonen zijn het erover eens dat dit kansen biedt, mits er ruimte is voor investeringen. De huidige schaalgrootte van de bedrijven maken die mogelijk, stellen de heren.
Ook voor de Benelux zijn er inmiddels stappen gezet om optimaal te profiteren van de samenwerking. Begin 2023 verhuisden AVA Benelux en Nissens Benelux naar een gezamenlijk onderkomen in Tilburg. Tilburg fungeert bovendien als het hoofdkantoor voor het merk AVA, waar alle centrale werkzaamheden zoals productmanagement, marketing en sourcing plaatsvinden.
Eigen positionering
Hoewel er overlap zit in de wederzijdse programma’s, hebben beide merken wel degelijk een unieke positie in de markt. De wieg van AVA stond ruim zestig jaar geleden in Duitsland, maar het bedrijf groeide in ons land. AVA is uitgegroeid tot de bekende specialist in motorkoeling en aircosystemen onder de noemer ‘the clever choice’. Die slimme keuze is gestoeld op zaken als een concurrerende prijs, een geoptimaliseerde range met goede kwaliteit en flexibele logistieke oplossingen.
Nissens profileert zich met de claim ‘delivering the difference’, vrij vertaald: maakt het verschil. Op basis van enkele cijfers zou je geneigd kunnen zijn om Nissens te zien als de overtreffende trap van AVA. Het bedrijf bestaat ruim honderd jaar en het leveringsgamma houdt niet op bij de componenten rond motorkoeling en aircosystemen. Nissens voegt er nog de groep efficiency & emissie aan toe, waar behalve intercoolers ook turbo’s en EGR-componenten onder vallen.
“We lanceerden het turboprogramma met zo’n honderd courante referenties, maar inmiddels zitten we al op meer dan 350 artikelnummers”, aldus Schoonen. In totaal vallen er meer dan twintig verschillende productgroepen onder de Nissens-paraplu, waarbij Nissens, in tegenstelling tot AVA, ook de truckmarkt bedient. Jaarlijks lanceren ze zo’n 500 nieuwe artikelnummers verspreid over die productgroepen.
