- 25 september 2024
- Door dr. Alexis Daveloose
- | Bron: Carfix
Het belang van kwalitatieve bougies
De bougie vervult een belangrijke taak. Nog meer dan andere motorcomponenten, moeten bougies betrouwbaar en duurzaam zijn. Het gaat om een klein, maar cruciaal element dat noodzakelijk is om miljoenen voertuigen te laten werken. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn dus van groot belang.
Cruciale functie
Een bougie moet een mix van lucht en brandstof ontsteken binnen de ontstekingskamer van een motor om het voertuig gaande te houden, maar liefst tussen 350 en 9.500 keer per minuut. Om deze functie te kunnen vervullen, wordt de bougie geschroefd in de cilinderkop van de motor, waarbij het bovenste deel van het component het elektrische verbindingspunt vormt.
Afhankelijk van het ontstekingssysteem van de motor, wordt de connector van de hogespanningskabel op deze verbinding gedrukt, of is er een individuele 'potlood'-bobine. Het andere eind van de bougie komt de ontstekingskamer binnen en heeft de vonkelektroden. Wanneer een motor werkt, wordt een hoog voltage gestuurd door de bougie wat voor een elektrische boog zorgt tussen de elektroden. Op zijn beurt ontsteekt deze boog het mengsel van lucht en brandstof.
Het hart van een bougie wordt gevormd door een centrale elektrode, die de vonk levert die naar de aardingselektrode springt. Vaak bestaan deze elektroden uit een nikkelallooi, maar er bestaan ook varianten uit edelmetalen (iridium of platina). Deze materialen zorgen voor nog betere en betrouwbaardere prestaties, vooral bij het koud starten en het draaien in neutraal. Ook wordt het brandstofverbruik geoptimaliseerd.
Terwijl de meeste bougies slechts één aardingselektrode bevatten, bestaan er ook bougies met meerdere aardingen: tot wel vier dergelijke elektroden. De meerderheid van de moderne bougies beschikt ook over een enkele keramische isolator, gemaakt van aluminiumoxide. Dit onderdeel biedt optimale hittebestendigheid en beschermt bijgevolg tegen oververhitting en mechanische schokken.
Bepaalde bougies beschikken naast dergelijke isolatoren ook over een weerstand, gericht op het onderdrukken van elektromagnetische ruis die wordt opgewekt bij het functioneren van de bougies. Hiermee wordt er voorkomen dat deze ruis andere elektronische signalen verstoort, wat voor een betere werking en aangenamere ervaring zorgt.
Onderhoud en vervanging
Wanneer bougies moeten vervangen worden, komt het er steeds op aan om de voorgeschreven onderhoudsinstructies van de fabrikant te raadplegen. Deze aanwijzingen voor vervanging kunnen variëren van 20.000 tot 120.000 km. Uiteindelijk biedt iridium de beste bescherming tegen erosie, wat de levensduur van de bougies aanzienlijk verlengt. In het algemeen zullen edelmetalen de bougie langer laten meegaan dan het geval is bij nikkel. Dit wordt gereflecteerd in de langere onderhoudsintervallen die vereist zijn voor bougies uit iridium en platina.
Net als bij andere motorcomponenten, wordt het aangeraden om de instructies van de fabrikant te raadplegen wanneer een nieuw onderdeel wordt geïnstalleerd. Het is zeker mogelijk om bougies zelf te vervangen, maar om een optimale levensduur van bougies te verkrijgen, moet er bijzondere aandacht worden besteed aan het verwijderen, schoonmaken en vervangen ervan. Hierbij moet altijd het juiste aanhaalmoment aangehouden worden om ze correct vast te zetten.
Soms kunnen er bepaalde problemen opduiken, zoals neerslag op de bougie Dit gebeurt wanneer het oppervlak van de isolator bedekt wordt met een substantie zoals brandstof, olie of koolstof. De gevolgen bestaan uit het overslaan van ontstekingen of het mislukken van het starten. Dit kan gebeuren wanneer bougies niet correct werden geïnstalleerd. Een ander mogelijk probleem bij slecht installeren is een minder goed brandstofverbruik.
Soms kan een bougie slecht functioneren omwille van andere redenen dan een slechte installatie. Dit wordt dan meestal veroorzaakt door oververhitting, de eerder vermelde opbouw van koolstof of een andere vreemde substantie, olie in de verbrandingskamer of een foutieve vonkafstand op de elektrode.
Bougies van NGK in de spotlight
Niterra is gespecialiseerd in bougies, met een ruime ervaring van bijna 90 jaar. Binnen de EMEA-regio biedt NGK Ignition Parts dan ook meer dan 1.900 onderdeelnummers aan voor bougies, waarmee ongeveer 80% van de voertuigen met vier wielen in deze regio gedekt zijn.
NGK Ignition Parts - onder de vleugels van Niterra - heeft in de loop der jaren een product ontwikkeld dat niet alleen zorgt voor een efficiënt verbruik van brandstof, maar ook erg robuust is. Deze producten beschikken over cruciale eigenschappen, zoals het voorkomen van aanslag en een stabiele werking in rust. NGK levert bougies aan zowel fabrikanten van voertuigen als de aftermarket.
De elektrodes van de standaardbougies van NGK zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit een nikkelallooi. NGK biedt echter bougies aan met nog verbeterde eigenschappen, opgebouwd uit iridium, platina of een combinatie van beide. In het algemeen verloopt het ontsteken soepeler en is het brandstofverbruik sterk verbeterd. De bougie gemaakt van iridium is het premium product van NGK en werd reeds in 1997 geïntroduceerd. Deze biedt een betere weerstand tegen slijtage en presteert over het algemeen beter dan de alternatieven van platina of nikkel.
Wanneer we de keramische isolatoren van de bougies van NGK van dichterbij bekijken, zien we de letter R in hun serienummer. Dit duidt op de aanwezigheid van een weerstand, die elektromagnetische ruis opgewekt tijdens het genereren van de vonk onderdrukt. Deze ruis kan immers interfereren met diverse elektronische signalen, zoals die van gsm's en motormanagementsystemen.
Voor verdere informatie over de bougies van NGK kunt u TekniWiki bezoeken, een technisch platform met interactieve leermodules dat continu geüpdatet wordt om in de meest recente gebruikersnoden te voorzien.