Colruyt Group pioniert met biologische sojateelt in België

Partners innoveren met lokaal geteelde biosoja

Colruyt Group pioniert samen met landbouwer Simon Colembie uit Kruishoutem en de Brugse producent La vie est belle met lokaal geteelde, biologische soja. De partners worden hierin bijgestaan door kennisinstellingen ILVO en Inagro, die het potentieel van Belgische sojateelt onderzoeken. De toekomst ziet er alvast veelbelovend uit. Zo oogstte Colembie dit jaar voor het eerst een hectare biologische soja, meteen goed voor zo’n 2,5 ton sojabonen. De soja wordt door La vie est belle verwerkt tot twee sojaburgers en twee sojaspreads. Die liggen de eerste helft van volgend jaar in de rekken bij Bio-Planet, de biosupermarkt van Colruyt Group.
“Bij Colruyt Group werken we continu aan het verduurzamen van onze producten op het vlak van gezondheid, milieu, dierenwelzijn en samenleving”, zegt Stefan Goethaert, algemeen directeur Colruyt Group Fine Food. “Zo maakten we de afgelopen 4 jaar deel uit van een onderzoeksproject rond verduurzaming van soja, waarbij de haalbaarheid van lokale, Belgische sojateelt centraal stond. Wij zijn dan ook bijzonder verheugd dat er vandaag succesvol soja geteeld wordt in België, en zijn trots dat we hiertoe een steentje hebben bijgedragen. Onze ambitie is om volgend jaar 4 producten met Belgische soja op de markt te brengen, zodat onze klanten kennis kunnen maken met deze duurzame en lokale voedingsbron.”
Landbouwer Simon Colembie, La vie est belle en Colruyt Group werken in volle vertrouwen samen aan dit innovatieve project. Omdat soja tot nu toe vooral een importproduct is, kunnen ze daarbij rekenen op de steun van de kennisinstellingen ILVO en Inagro. Zij onderzoeken al enkele jaren of Belgische sojateelt potentieel heeft.
Een groot voordeel van Belgische, lokale teelt, is dat er minder nood is aan soja uit Noord- en Zuid-Amerika. Dat betekent dus ook minder transport en een duurzamer product. Een doorslaggevend argument voor producent La vie est belle: “Ondanks ons ruim veggie-assortiment hadden we bewust nog geen sojaproducten. We werken het liefst met lokale producten, en dat was tot nu onmogelijk voor soja. We bekijken momenteel samen met Bio-Planet hoe we de sojabonen het best tot hun recht laten komen.”

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.