- 10 januari 2022
- Door Wouter Verheecke
- | Bron: Foodprocess
Belgische frisdrankmerken krijgen een boost

Belgen drinken steeds meer lokaal. Niet alleen Belgische craft bieren, lokaal geproduceerde wijnen of Belgische gin merken worden fel gesmaakt. Ook de niet-alcoholische lokale alternatieven krijgen een echte boost. Dat merken ze heel duidelijk bij het Belgische frisdrankenplatform Belgian Craft Drinks, een samenwerkingsverband tussen een aantal Belgische producenten dat in 2020 werd opgericht.
De frisdrankenmarkt in België is al lang niet meer gemonopoliseerd door de Amerikaanse giganten. Heel wat horecazaken kiezen zelfs bewust voor lokale alternatieven. Recent nog koos de pas geopende Brusselse Gare Maritime Foodmarket voor Ritchie als frisdrankaanbieder.
De Belgische frisdrankmerken hebben overigens weinig hinder ondervonden van de pandemie. Meer nog, deze crisis heeft duidelijk voor een mentaliteitswijziging gezorgd. "De hele Covid-19-crisis heeft iedereen aan het denken gezet. We shoppen meer lokaal, we eten meer lokale producten, en we hechten ook meer belang aan natuurlijke ingrediënten. We merken ook dat de Belgische horecazaken steeds vaker voor een lokaal aanbod kiezen", aldus Jan Verlinden van Ritchie.
De jongste jaren is het lokale aanbod van ambachtelijke, natuurlijke frisdranken dan ook enorm gegroeid. Op het platform www.BelgianCraftDrinks.be vind je alle informatie over Belgische frisdranken met natuurlijke ingrediënten. Na de succesvolle lancering in 2020, wordt het platform nu uitgebreid met de merken Pomton en frOUI.