- 13 juni 2022
- | Bron: Foodprocess
KEREL®-bier steekt DE oceaan over

KEREL®, het eigenzinnige bier van VBDCK Brewery uit Tielrode, verovert nu ook de Amerikaanse markt. Amper vijf jaar na de opstart van de brouwerij slaagt het jonge bedrijf erin om jaarlijks meer dan 1 miljoen flesjes KEREL®-bier te verkopen in meer dan twaalf landen. En vanaf nu dus ook in Amerika. Maar liefst 50.000 flesjes werden geëxporteerd en liggen daar weldra in de winkelrekken. "We behouden de naam KEREL® bewust. Amerikanen willen het Belgische karakter van het bier zien, voelen en proeven", aldus Charlotte De Cock, zaakvoerder van VBDCK Brewery.
Charlotte De Cock en haar broer Jozef bliezen in 2017 nieuw leven in de oude dorpsbrouwerij Verbeeck-Back van Tielrode. Een sinds 1966 onaangeroerd flesje van het originele bier werd geanalyseerd en vormde het basis-DNA voor het hippe KEREL®-bier. Exact vijf jaar en meer dan 2 miljoen verkochte flesjes later is VBDCK Brewery klaar voor de volgende stap: export naar Amerika. Niet het eerste buitenlandse avontuur voor VBDCK, die naast België ondertussen actief zijn in twaalf landen, waaronder ook Nederland, Italië, Denemarken en Spanje.
"Ondanks onze ervaring met de buitenlandse biermarkt was Amerika geen evidente stap", vertelt De Cock. "We zijn al meer dan een jaar bezig met de voorbereidingen, maar nu het eindelijk zover is, zijn we bijzonder enthousiast. De eerste reacties zijn alvast lovend en dat stelt ons gerust. We investeerden het afgelopen jaar in negen nieuwe tanks, waardoor onze jaarlijkse brouwcapaciteit verdubbeld is tot 2,5 miljoen flesjes. Ondertussen groeiden we ook uit tot een hecht team van 6 personen. We zijn dus helemaal klaar om de stijgende vraag te kunnen bijhouden."
Onderscheiden
VBDCK Brewery schuift vier van hun tien biersoorten naar voren aan de andere kant van de oceaan: de 'Saison', een blond, lichtbitter, typisch Belgisch bier; het amberkleurige 'Bière de Garde' van 7%; de donkere 'Stout' van 5% en de 'KEREL® Organic Wit', een witbier met citroenzeste en koriander, van 6,6%. Een gevarieerd gamma aan unieke 'untouched by monks'-bieren, waarmee De Cock en haar team de Amerikaanse markt willen veroveren.
Opvallend genoeg zitten er geen IPA-bieren in het Amerikaanse aanbod. Hoewel KEREL® daarvoor bekendstaat, houden ze bewust de focus op andere bieren: "Met IPA kunnen we ons niet onderscheiden in Amerika. Achter elke hoek is een brouwerij die IPA maakt. KEREL® is voor durvers, voor wie zich wil wagen aan iets vernieuwends. Dat moet ons aanbod daar ook uitstralen", verklaart de zaakvoerder.