- 04 augustus 2022
- Door ing. Wouter Verheecke
- | Bron: Foodprocess
Verbeterde werkmethodes en reinigingsmiddelen
Christeyns ondersteunt DE Zuivelarij na recall

Een listeriabesmetting deed vorig jaar de alarmbellen afgaan bij kaasmakerij De Zuivelarij in Berlare. De hulp van Christeyns werd ingeschakeld om op zoek te gaan naar de bron van de besmetting, de kuis- en werkmethodes te verbeteren en advies te krijgen over de te gebruiken chemicaliën voor de reiniging en desinfectie. Met succes, want sindsdien blijft de situatie onder controle.
Uit de kluiten gewassen hoevewinkel
De Zuivelarij is in 2014 ontstaan als een hobbyproject. Na zijn koksopleiding verdiepte zaakvoerder David De Coster zich in de voedingstechnologie en gaf hij les aan de Gentse hotelschool. Toen hij de Halloumi-kaas die hij met zijn cursisten bereidde op markten en evenementen ging aanbieden, merkte hij de interesse bij consumenten en groeide zijn ondernemingszin.
Gestart in zijn eigen keuken en garage, werd de kaasmakerij al gauw uitgebreid met een achterbouw, tot De Coster in 2021 zijn intrek nam in het huidige pand in het Oost-Vlaamse Berlare. Daar zijn nu acht medewerkers tewerkgesteld. Zij verwerken er op jaarbasis 1,3 miljoen liter gangbare of biologische koe-, geiten- en schapenmelk tot een vijftal verschillende kazen. Goed voor een totale omzet van 1,8 miljoen euro.
Geen traditionele kazen

"Dat zijn allemaal geen traditionele kaassoorten en dit zal ook zo blijven, omdat ik vanuit mijn achtergrond als kok vooral wil inspelen op de culinaire trends. Elk product linken we overigens aan een andere veehouder uit de regio", haalt De Coster aan.
"Met onze bedrijfsgrootte positioneren wij ons tussen de kleinschalige hoevewinkels en de industriële kaasmakerijen, waarbij we profiteren van de voordelen van die beide businessmodellen. Zo kunnen wij in onze marketing de charme van de korte keten uitspelen, terwijl we tegelijk groot genoeg zijn om rendabel te kunnen werken", stelt hij.
Listeriabesmetting
Al zijn er ook nadelen aan die schaalgrootte en de snelle groei, want zo hinkte het bedrijf wat achterop qua voedselveiligheid. "Die materie is heel complex en vraagt doorgedreven kennis die niet noodzakelijk aanwezig is in een klein voedingsbedrijf", erkent De Coster.
"Toen we vorig jaar een listeriabesmetting op onze Berloumi-kaas vaststelden en een recall moesten organiseren, hadden we in eerste instantie zelf een aantal corrigerende maatregelen getroffen in onze apparatuur en infrastructuur. Zo verhoogden we de werktafels en vermeden we stilstaand water op de vloer. Vervolgens vroegen we de experts van Christeyns om mee op zoek te gaan naar de bron van die besmetting. Als externen bekeken zij onze hele workflow een hele dag met een ander paar ogen. Ze controleerden ook contactoppervlakken op contaminaties met hygiënesneltesten, zoals TBF®300 en Biofinder. Uit de swabs bleek het rubber profiel aan de onderkant van de koelceldeur de uiteindelijke boosdoener. Door die deur te verschuiven en via het transport met onze karren verspreidden we de bacteriën continu over onze hele productieruimte", weet de zaakvoerder.
"Als externen bekeken zij onze hele workflow met een ander paar ogen"
Daarna volgden er nog meer corrigerende acties; zowel wat betreft de werkmethodes als de gebruikte chemicaliën. "Op aanraden van Christeyns gebruiken we nu hun Mida FOAM 196 FI, wat een standaard chloor-alkalisch reinigings- en desinfectiemiddel is. Ook onze reinigingsprocedures namen ze onder de loep, waaruit onder meer bleek dat we hoge druk aanwendden waar dat meer kwaad dan goed deed. Ons kuisproces verloopt nu effectiever én efficiënter. Sindsdien zijn er geen positieve gevallen meer vastgesteld. Bovendien reiken de getroffen maatregelen en de impact daarvan dus een stuk verder dan die listeriabesmetting", aldus De Coster.

ADVIES Op maat
"Wat we enorm gewaardeerd hebben in deze samenwerking, is de tijd die Christeyns in ons geïnvesteerd heeft om ons 'op maat' met raad en daad bij te staan, hoewel wij geen groot bedrijf zijn. Dat is een langetermijnstrategie die ik zelf overigens ook hanteer, door ook kleine hoeveelheden kaas te leveren aan restaurants in de buurt. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Een geregelde opvolging is bij ons als middelgrote speler niet aan de orde. Al weten we nu dat we opnieuw snel geholpen zullen worden op een rustige, analyserende en corrigerende manier, bij eventuele nieuwe calamiteiten", klinkt het nog.
