oorzaken van de Stijgende inflatie van voeding

Producenten en supermarkten rekenen kosten door

Ten opzichte van een jaar geleden is voeding dus meer dan 15% duurder geworden
Ten opzichte van een jaar geleden is voeding meer dan 15% duurder geworden

De algemene inflatie daalde in januari van 10,35% naar 8,05%, maar de inflatie van voeding is de jongste maanden sterk gestegen. Die komt deze maand uit op 15,59% en daarmee bedraagt de bijdrage van voeding tot de inflatie momenteel 2,95 procentpunt, zo meldt Statbel. Daar zijn verschillende oorzaken voor te bedenken. Dalende winkelprijzen zitten er in ieder geval niet meteen aan te komen.

Nieuwe contracten en loonkosten

Ten opzichte van een jaar geleden is voeding dus meer dan 15% duurder geworden. "En dat is nog niet meteen voorbij. We verwachten dat de prijzen de eerste helft van dit jaar zullen blijven stijgen", reageert Xavier Gellynck, professor landbouw- en voedingseconomie aan de UGent bij Radio 1.

Hij wijt de prijsstijgingen aan de nieuw afgesloten contracten tussen voedselproducenten en de supermarkten. Ook de gestegen loonkosten in de voedingsindustrie zitten hier volgens hem voor iets tussen. "Zowel de producenten als de supermarkten rekenen die kosten door", vertelt hij.

Pas na de zomer verwacht de professor een normalisering van de inflatiepercentages.

Kostenexplosie

In een persbericht verklaart Fevia de cijfers dan weer vooral door het vertraagd doorrekenen van de explosief gestegen kosten, onder meer door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Zowel grondstoffen, energie, verpakkingen en vervoer werden aanzienlijk duurder. Toch kregen Belgische voedingsbedrijven die gestegen kosten te weinig en te laat doorgerekend aan vooral supermarkten. Daarnaast wijst ook de sectorfederatie op de impact van de historisch hoge loonindexering van 10,96%. Fevia heeft het over "een beperkte inhaaloperatie".

"We roepen beleidsmakers op om onze voedingsbedrijven nu vooral niet op te zadelen met nog extra kosten, zoals taksen op verpakkingen of op bepaalde voedingsproducten of door de gevolgen van de aangekondigde fiscale hervorming", zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. "We willen consumenten natuurlijk niet alleen lekkere en duurzaam geproduceerde voeding en dranken aanbieden, maar die ook betaalbaar houden", benadrukt hij. "De inflatie die we vandaag meemaken, is helaas het onvermijdelijke gevolg van de gestegen kosten die de marges van onze voedingsbedrijven deden verdampen."

Volgens Fevia is het koffiedik kijken óf en wanneer de winkelprijzen mogelijks opnieuw zullen kunnen zakken. Zo wijzen officiële internationale prognoses van onder andere het FAO erop dat de prijzen van grondstoffen en energie wellicht nog voor langere tijd op een hoog niveau zullen blijven. Bovendien duurt het vaak nog een tijd voor lagere prijzen van leveranciers ook effectief doorwerken in de contracten met onze bedrijven, valt te lezen in het persbericht.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.