De inflatie in supermarkten stijgt minder snel

Door de inflatie is winkelen in de supermarkt 11,5 % duurder dan in oktober 2022, maar de inflatie is minder snel aan het stijgen. Volgens berekeningen van Test Aankoop zou een gezin van twee personen in oktober ongeveer € 42 meer betalen dan een jaar geleden.

Test Aankoop inflatie oktober

De inflatie blijft zachtjes dalen

De dalende inflatie blijkt uit de maandelijkse analyse van de supermarktprijzen door Test Aankoop. De consumentenorganisatie vergeleek de prijzen van meer dan 3.000 supermarktproducten in de winkels van Aldi, Lidl, Albert Heijn, Carrefour, Cora, Colruyt en Delhaize met de prijzen een jaar geleden. Vorig jaar in oktober bedroeg de inflatie 15,3%, maar liep toen nog in stijgende lijn, nu loopt ze duidelijk in dalende lijn.

Opvallend is dat de prijzen van grondstoffen als plantaardige olie en zuivel fors gedaald zijn, maar dat de eindproducten (frituurolie, kaas, melk …) in het algemeen nog steeds niet in prijs gedaald zijn.

Welke producten werden duurder?

Bij de groenten zijn het nog steeds voornamelijk wortelen (+45%) en ajuinen (+41%) die bij de top 3 van de sterkste stijgers zitten. Andere producten die opnieuw flink duurder zijn geworden zijn ketchup (+45%) en diepvriesfrieten (+37%).

De meest opvallende stijgers

  • Groenten (gemiddeld +19%): wortelen (+45%) en ajuinen (+41%), aardappelen (+22%); 
  • Kant-en-klare gerechten (lasagne): +19%;
  • Dierenvoeding (gemiddeld +19%): kattenvoeding (+22%);
  • Diepvriesproducten (gemiddeld +18%): diepvriesfrieten (+37%) en fish sticks (+25%);
  • Brood: +14%;
  • Kruidenierswaren (gemiddeld +13%): ketchup (+45%), tomatenpuree (+38%), mosterd (+28%), maïs in blik (+24%), aardbeienconfituur (+21%) en peperkoek (+21%);
  • Zuivel: (gemiddeld +12%): mozzarella (+24%), eieren (+22%) en jonge (gouda)kaas (+20%);
  • Papierwaren: +12%;
  • Onderhoudsproducten (gemiddeld +11%): allesreiniger (+23%).

Andere stijgers zijn fruit (+10%), charcuterie (+9%), persoonlijke verzorgingsproducten (+9%), frisdranken (+8%), vlees (+6%) en producten uit de visafdeling (+5%).

De producten die op twee jaar tijd het meest in prijs gestegen zijn: mosterd (+80%), ajuinen (+73%), wortelen (+67%), ketchup (+64%), diepvriesfrieten (+57%) en jonge (gouda) kaas (+56%).

En de dalers

De producten die in vergelijking met vorig jaar het meest in prijs daalden, waren balsamico azijn (-13%) en vershoudfolie (-6%).

Niet alle groenten werden het afgelopen jaar veel duurder. Ijsbergsla werd gemiddeld zelfs 4% goedkoper. De prijzen voor bloemkool (+1%) en tomaten (+2%) zijn gestabiliseerd.

Dalende grondstofprijzen, stijgende eindproductprijzen

Hoewel de grondstoffenprijzen fors dalen, zien we weinig verbetering in de prijzen die we in de winkel betalen. Sinds maart 2022 zijn de prijzen op de internationale markten (cijfers van FAO, september 2023) aan het dalen voor plantaardige olie (-52%). Maar alle frituurolies in de steekproef zijn duurder dan in maart 2022. De gemiddelde prijsstijging sinds maart is +38%.

Sinds juni 2022 zijn ook de prijzen voor zuivel op de internationale markten aan het dalen (-28%). Maar meer dan 90% van de producten in de categorieën halfvolle melk en jonge (gouda)kaas zijn duurder dan wat ze in juni kostten. De gemiddelde prijsstijging sinds juni 2022 is +31% voor jonge (gouda)kaas en +15% voor halfvolle melk.

Granen werden op de internationale markten gemiddeld 17% goedkoper sinds oktober 2022. Maar ook hier zijn nog steeds de helft van de producten in de categorie bloem en 60% van de producten in de categorie pasta duurder dan in oktober 2022.

Loon-en verpakkingskosten zijn het afgelopen jaar ook gestegen. Maar dat er zo weinig prijsdalingen zijn, is opvallend te noemen.

Uitgaven van een gezin van twee personen

Consumenten kozen het afgelopen jaar vaker voor de goedkopere winkelmerken in plaats van internationale merken waardoor de uitgaven lager zijn. Test Aankoop baseert zich hiervoor op de Retailscan 2023 van Gondola Academy en stelde de uitgaven vorige maand bij voor een gezin van twee personen op € 399. Deze maand zou dit gezin nu € 400 betalen of ongeveer € 42 meer dan een jaar geleden.

Omdat Test Aankoop haar inschatting van de uitgaven naar beneden bijstelt, is dit cijfer niet meer vergelijkbaar met het cijfer dat de organisatie vorige maand publiceerde. (Als we ons verder zouden baseren op de cijfers uit de Retailscan 2022 van Gondola Academy, inflatie ingerekend, zou een gezin van twee personen maandelijks gemiddeld € 532 uitgeven in de supermarkt.)

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.