Garden Trade zet nieuw complex neer van 22.000 m2

Servicegraad en logistiek stijgen gevoelig

Twee vruchtbare coronajaren zette Garden Trade International ertoe aan om nieuwe investeringen te maken. Het oude logo kreeg een update en er werd een intelligent bedrijfssyteem - SAP by design - geïmplementeerd om de aankoop, planning en logistiek met elkaar te verbinden. De volgende zet? Een gloednieuw logistiek centrum van ruim 22.000 mdat sinds kort in gebruik werd genomen.

Logistiek centrum GTI
De nieuwe thuishaven van Garden Trade is met 22.000 mdubbel zo groot als het oude gebouw

Familiaal gevoel

"De coronajaren waren zeer gunstig voor ons en de tuinbranche in het algemeen, waardoor een verhuis naar een groter complex de logische keuze leek. We zaten al redelijk ruim met 10.000 m2 opslag, maar we wilden nog verder doorgroeien. Alles zit nu in één gebouw, wat het familiale aspect van ons bedrijf ten goede komt. Ondanks het feit dat we nu twee keer zo groot zitten, voelt alles meer dan ooit aan als een geheel", aldus CEO Edwin Lips.

... ondanks een moeilijke bevalling

Diezelfde coronapandemie gooide echter heel wat roet in het eten. "Door de ontwrichting en de prijsverhogingen van de bouwmaterialen verliep alles minder vlot dan gepland. We hebben eerst lang moeten werken op onze vergunningen om de grond te krijgen. Achteraf bleek dat we niet aan de oorspronkelijke prijzen konden bouwen. De rente werd hoger, er waren vertragingen … Toch hebben we besloten om er volop voor te gaan. De kracht van Giardino is namelijk onze flexibiliteit, het inspelen op onvoorziene omstandigheden. Die volharding loont nu."

Logistiek partner

Het nieuwe pand zet - na de eerdere introductie van SAP - nog meer kracht achter het logistieke verhaal van Garden Trade International. Edwin Lips vindt echter dat de opportuniteiten van het logistieke centrum zich niet hoeven te limiteren tot enkel zijn bedrijf. "We hebben nu een groot magazijn dat ook producten afkomstig van elders kan opnemen, eventueel op vraag van retailers of andere leveranciers die met hun producten in dezelfde winkels moeten geraken. Volgend jaar rijden we op route en kunnen we dus aan betere logistieke condities producten mee vervoeren. Het is perfect mogelijk om die zaken te combineren en door dezelfde dienst te laten leveren. De consument, retailer en andere leveranciers zijn allemaal winnaar in dat scenario. Bovendien is het ook nog eens duurzamer voor het milieu en financieel voordeliger. De logistiek is de grootste kracht van ons eigen product. Waarom zouden we dit niet delen met anderen?" 

Garden Trade logistiek centrum
"We hebben nu een groot magazijn dat ook producten afkomstig van elders kan opnemen"
2/2

Oog op duurzaamheid

Naast de logistieke voordelen, moest het nieuwe gebouw vooral ook goed scoren op het vlak van duurzaamheid. "We zijn nog net geen BEN-gebouw, maar er werd volop ingezet op groene alternatieven. Het wc-water is opgevangen regenwater, er zijn zonnepanelen, ledverlichting, alles verloopt digitaal ...Tegen 2026 zijn we zelf CO2-neutraal als bedrijf. Dat gaat dan verder dan het gebouw an sich. Denk aan transport, mobiliteit van je personeel, laadpalen op de parking enzovoort. In dat opzicht is het ook belangrijk om bij fabrieken te kopen die werken aan een beter milieu."

Giardino duurzaamheid
Het milieu werd niet vergeten in de ontwerpplannen van het nieuwe logistieke centrum

 

GARDEN TRADE INTERNATIONAL
TWAALFBUNDERWEG 13
3740 BILZEN
+3289510360
info@giardino-online.com
www.giardino-online.com

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.