- 19 december 2023
- | Bron: Motion Control
Lenze denkt met u mee over nieuwe businessmodellen

De digitalisering neemt momenteel een hoge vlucht; enerzijds om kosten te besparen, maar anderzijds ook om op andere manieren geld te kunnen verdienen. Dat kan door data op een slimme wijze te verwerken en te gebruiken. Lenze heeft een vierstappenplan uitgewerkt om nieuwe businessmodellen op te zetten bij hun klanten en gaat hierover graag in gesprek tijdens Indumation.be.
Ten strijde
De oorlogen in Oekraïne en Israël hadden het voorbije jaar een grote impact op de wereldwijde industrie. Daarnaast woedt ook de war on talent en dan is er nog de strijd tegen de CO2-uitstoot. Digitalisering is meer dan ooit dé oplossing om je als machinebouwer tegen deze interne en externe uitdagingen te wapenen. In vier stappen laat Lenze zien hoe zij met klanten samenwerken om via digital services extra inkomsten voor hen te genereren.
Vier stappen
1. Transparantie
De eerste stap is gericht op transparantie. Dankzij het op de cloud gebaseerde X4-remoteplatform kunnen machinebouwers en hun klanten samen de machine in realtime onderzoeken, fouten identificeren en garantiekosten verlagen.
Hier komt ook OEE- & Downtime-Tracking om de hoek kijken: een digitaal product dat de transparantie in het productieproces verbetert, zonder dat er extra hardware of sensoren nodig zijn. Live gegevens worden weergegeven op een HMI − zelfs zonder cloudverbinding − en kunnen worden aangepast.
De beschikbaarheid van deze dashboards kan dienen als een bijkomende bron van inkomsten voor machinefabrikanten.
2. Asset performance

De tweede stap betreft het Asset Performance Platform, waarvoor de machinebouwer opnieuw samenwerkt met de operator. De machinestructuur wordt automatisch overgebracht naar het asset management systeem, zodat alle relevante gegevensbladen, handleidingen en technische tekeningen altijd beschikbaar zijn.
Hierdoor is de informatie voor probleemoplossingen of herstellingen altijd direct toegankelijk. Deze digitale twin helpt ook bij het voorkomen van fouten bij het vervangen van componenten, waardoor stilstanden worden verkort en kosten worden bespaard.
De serviceafdeling kan het dashboard gebruiken om de status van de gegenereerde fouttickets te controleren en ze op basis daarvan prioriteit te geven. De machineoperator gebruikt de gearchiveerde tickets dan weer om een kennisdatabase op te bouwen.
3. digitale Oplossingen
De derde stap is gericht op meer op maat gemaakte oplossingen. Op dit punt werken de technici van Lenze samen met de machinefabrikant om een datagestuurd product voor de eindklant te maken. Dit kan een trillingdetectiesysteem zijn, een onbalansalarmsysteem of een product dat de conditie van een zaag of blad kan voorspellen.
In combinatie met het Asset Performance Platform kunnen ook reserveonderdelen beschikbaar worden gesteld. Zo wordt Lenze een veelomvattende partner voor de machinefabrikant en biedt het bedrijf ook ontwikkelingsmogelijkheden voor de schakels daarna.
4. IT en OT
De vierde stap is het snel inzetten van de ontwikkelde modellen als digitale producten in het veld. Lenze heeft het open automatiseringsplatform Nupano geïntroduceerd om de installed base bij te houden, zodat bekend is waar en in welke versie de algoritmen en getrainde modellen op de edge layer draaien. Daarmee dicht Nupano de kloof tussen IT en OT en maakt Lenze de weg vrij voor innovatieve, digitale bedrijfsmodellen.
Omdat klanten toegang hebben tot zowel applicaties als een digitale tweelingrepresentatie van de machine op het platform, kunnen ze IT naadloos integreren met OT om echte toegevoegde waarde te genereren. Zo kunnen ze dus op een andere manier geld verdienen.
Digitale strategie
Wie bij Lenze in gesprek wil gaan over zijn digitale strategie, kan terecht op stand 139 op Indumation.be. De automatiseringsexperts komen ook graag bij u op kantoor langs en bieden hierover ook workshops aan.
