- 22 december 2022
- Door Bert De Busschere
- | Bron: Metallerie
Efficiënt gereedschappenbeheer voor Vink
Tijd en geld besparen dankzij uitgiftesysteem Tool24
Wie kunststoffen zegt, zegt Vink BV. Zij vervaardigen halffabricaten en zorgen ervoor dat ook het afgewerkte maatwerkproduct bij de klant terechtkomt. Hiervoor zijn gereedschappen nodig, en die moet je gemakkelijk kunnen terugvinden. Daar helpt het Tool24 uitgiftesysteem van Hoffmann Group bij.
Nood aan structuur
“Wij hadden voordien problemen met de zoektocht naar de juiste gereedschappen”, stelt Nick De Weerdt, werkvoorbereider en CAM-operator bij Vink. Verandering was nodig, want het duurde te lang om bepaalde gereedschappen te vinden. De oplossing hiervoor was het Tool24-uitgiftesysteem van het merk Garant dat door Hoffmann Group werd geplaatst.
Automatisch kastensysteem
“Eerst selecteer je het gereedschap. Daarna opent de lade en neem je de tool uit”, stelt Nick. De keuze gebeurt via de pc, die communiceert met de kast. De lade opent vanzelf. Een eenvoudig proces, dat meldt Roland Spanjers, E-business specialist bij Hoffmann Group. “De dialoogbesturing maakt het gebruik van Tool24 intuïtief”, stelt hij.
Foto, snijgegevens en beschikbaarheid
“Van bepaalde frezen op maat hebben we één stuk”, stelt Nick. Vaak wist hij niet waar ze zich bevonden of hoe ze eruitzagen. Met Tool24 veranderde dat. “We kunnen een foto aan de tool koppelen, aangevuld met snijgegevens”, vult hij aan. “We weten we ook steeds of de tool ter beschikking is”, besluit hij.
Basispakket en drie extra functies
Met het basispakket neemt Nick gereedschappen uit de kast. Daarnaast zijn er nog uitbreidingen waar Vink beroep op doet, zoals de measurement-functie. “Hiermee beheren we meetgereedschappen en bepalen we of ze opnieuw geijkt moeten worden”, stelt hij. Er is ook sprake van freesbeheer met de regrind-functie. “Zo hebben we zicht op de staat van de tools en of we ze moeten laten slijpen of aankopen.” Met de remote-functie houdt Nick vanop zijn bureau het systeem up-to-date: “Ik volg bestelformulieren van het uitgiftesysteem op en bestel tools bij indien nodig.”
Financiële opsteker
“Frezen werden vroeger sneller weggegooid, al was dat niet altijd nodig”, stelt Nick. Dankzij Tool24 hergebruikt Vink zijn frezen vaker. We waren vaak geneigd om nieuwe gereedschappen uit te nemen, terwijl bepaalde tools nog niet versleten waren. De regrind-functie zorgt volgens Nick voor structuur: “Nu krijg je eerst gebruikte frezen, daarna de geslepen tools en dan pas nieuwe materialen”. Bijgevolg ging Vink financieel vooruit. “We konden zo 20.000 euro besparen”, stelt Nick.
Gebruiksgeschiedenis
Je kan Tool24 niet zomaar openen, elke gebruiker heeft zijn badge waarmee hij toegang krijgt tot Tool24. Dat biedt voordelen naar lokalisatie van de materialen. “Dankzij de badge kan ik bekijken wie op welk moment iets heeft uitgenomen”, stelt Nick. Het systeem houdt de geschiedenis bij. “Je kan zien wie een bepaalde actie heeft uitgevoerd met Tool24”, vult Roland aan.
Vaarwel verlies
“Dankzij de persoonlijke profielen wordt verlies van materiaal beperkt gehouden”, stelt Nick vast. De voordelen inzake efficiëntie en kostenbesparing leiden tot positivisme bij Vink. “Niemand wil terug naar hoe het vroeger was dankzij Tool24”, besluit Nick.