- 26 maart 2021
- Door Tom D'Halluin
- | Bron: Rendevenement
Blue Moon en Kinepolis hosten samen hybride bedrijfsevents
filmzaal wordt permanente streamingstudio
Kinepolis wil inzetten op de online mogelijkheden van events en stelt in Kinepolis Antwerpen een filmzaal permanent ter beschikking van het Antwerpse Blue Moon, specialist in het streamen van bedrijfsevents. De ‘BLUE MOON studios at KINEPOLIS’ werden op vrijdag 26 maart officieel in gebruik genomen met een Keynote door Antwerps burgemeester Bart De Wever en een panelgesprek over de toekomst van bedrijfsevents.
Bekijk hier de volledige voorstelling en het debat
Hybrid theatre
Séverine Smetz, National B2B manager van Kinepolis: "De afgelopen periode hebben we massaal de voordelen van digitale events ontdekt, maar er blijft een nood aan networking en elkaar fysiek ontmoeten. Wij geloven dat we in de toekomst meer en meer zullen evolueren naar hybride-events, waarbij content wordt gestreamd maar er ook gewoon publiek in de zaal zit, al dan niet met een netwerkreceptie achteraf. Onze bioscoopinfrastructuur leent zich daar uitstekend toe. Door onze goede regionale spreiding is het perfect mogelijk vanuit Antwerpen naar andere locaties in de Benelux en daarbuiten te streamen. Zo spelen we in op de noden van de bedrijfswereld in deze uitdagende tijden."
Gregory Buytaert van Blue Moon: ‘Deze nieuwe samenwerking combineert het innovatievermogen en de wendbaarheid van Blue Moon met de logistieke en hospitality-kracht van Kinepolis. We breiden onze online studio’s uit met een ‘hybrid theatre’: van zodra mogelijk zullen we ook fysieke bezoekers ontvangen. Zo kunnen we samen met Kinepolis klanten de mogelijkheid aanbieden om digitale, hybride of multilocation events te organiseren.'
eventsector in cockpit digitale vernieuwing
In zijn keynote speech haalde Bart De Wever het belang aan van de digitale vernieuwing. Enerzijds voor Antwerpen en anderzijds voor de volledige creatieve sector. Hij stelde dat de eventsector in de cockpit moet zitten van de digitale (r)evolutie. Hij feliciteerde dan ook Kinepolis en Blue Moon voor hun drang om vooruit te kijken en te investeren ondanks deze moeilijke tijden.
nieuwe tijdperk voor bedrijfsevents
Tijdens het rondetafelgesprek over het nieuwe tijdperk van bedrijfsevents kwamen de visies van Eddy Duquenne - CEO Kinepolis, Thierry Geerts - Country Director Google Belgium en Peter De Keyzer - managing partner Growth Inc aan bod.
Het volledig debat kunt u hier bekijken
De belangrijkste conlusie was dat digitale events niet van voorbijgaande aard zijn en dat events een hybridekarakter zullen aannemen. Belangrijk hierbij is om de mensen een boeiende ervaring aan te bieden. De principes die TV hanteert zijn daarbij een goede maatstaf.
De mogelijkheden die de huidige digitale versnelling met zich meebrengen zorgen ervoor dat:
-een event een veel groter bereik kan creëren. Een deel van de aanwezigen kan fysiek aanwezig zijn, terwijl anderen het event op een digitale manier volgen. In het geval van Kinepolis zijn de zalen nationaal en internationaal geconnecteerd waardoor er op verschillende locaties interactief kan worden meegevolgd. Dit zorgt volgens Eddy Duquenne ook voor een stimulans in de samenhorigheid. Daarnaast zorgt de mogelijkheid om iets digitaal te volgen voor een laagdrempelig karakter waardoor mensen meer geneigd zijn om een event te volgen.
-iedereen op de eerste rij zit. Terwijl de boodschap vroeger niet altijd goed tot bij alle aanwezigen doorkwam is er nu geen ruis en krijgt iedereen dezelfde beleving. Peter De Keyzer stelde zelfs dat hij nooit meer een puur fysiek event zal organiseren!
-er een grote tijdsbesparing mogelijk is doordat mensen zich niet noodzakelijk moeten verplaatsen.
-op het gebied van sprekers er nieuwe mogelijkheden komen. Een spreker uit de VS die anders 2 à 3 dagen onderweg is, hoeft nu maar een half uur te reserveren in zijn agenda. Zo gaf Thierry Geerts het voorbeeld dat Bill Gates zomaar zou kunnen deelnemen aan het debat in Kinepolis.
-er nieuwe creatieve formats zullen ontstaan. Volgens Peter De Keyzer zijn de grootste voordelen zelfs nog niet gekend van digitale events. Hij vergelijkt dit met de smartphone waarmee we vroeger in de eerste plaats belden, berichten verstuurden of foto's maakten. Niemand had kunnen denken dat we er nu take away food mee zouden bestellen via enkele simpele swipes.
Moderator Annelies Van Herck sloot het debat af met de vraag of Kinepolis in de toekomst opnieuw jaarlijks 1.200 events zal organiseren. Eddy Duquenne antwoorde vastberaden dat dit er meer zullen zijn, mede dankzij de nieuwe streamingtechnieken.