- 04 oktober 2023
- | Bron: Aannemer
Succesvolle geluidsreductie van 180.000 m2 wegdek
Top-Off vermindert rolgeluid op E313 dankzij NGCS-techniek

Als vooruitstrevende oplossingsexpert op vlak van verhardingen voor infrastructuurwerken zet Top-Off sterk in op kwaliteitsvolle, betrouwbare en duurzame technieken. Dankzij hun blijvend innoverend vermogen bieden ze een brede waaier aan dienstverleningen aan in technische oplossingen. Zo slaagden ze erin om via een ingenieus NGCS-systeem beton weg te slijpen op volledige snelwegbreedtes van de E313. Dit resulteerde in een geluidsreductie van maar liefst 4,5 dB(A).
NGCS-systeem reduceert rolgeluid

Rolgeluid is een van de voornaamste oorzaken voor geluidshinder langs de snelwegen. Door het contactoppervlak tussen de wielen van voertuigen en het wegdek te verminderen, kan rolgeluid en het gepaarde omgevingsgeluid aanzienlijk gereduceerd worden. Om dit te realiseren op de E313, tussen Lummen en Ham, ging Top-Off aan de slag met het ingenieuze Next Generation Concrete Surface (NGCS) systeem.
In samenwerking met de vooraanstaande firma Wirtgen ontwikkelde Top-Off een machine speciaal gericht op het slijpen van beton aan de hand van de NGCS-techniek. Hiervoor werd een bestaande freesmachine omgebouwd naar een slijpmachine waarbij diverse zaagbladen naast elkaar gemonteerd werden. Aan de hand van die diamantschijven worden groefjes van 1 mm en 4 mm diep geslepen in de betonnen rijweg, wat op zijn beurt zorgt voor een kleiner contactoppervlak en dus grotere geluidsreductie.
Onderscheidend vermogen
Na een succesvol proefproject op de Antwerpse binnen- en buitenring werd de geluidsreducerende ingreep ook toegepast op de E313 tussen Lummen en Ham. Over een totale afstand van 16,5 kilometer werd er in beide richtingen maar liefst 180.000 m2 wegdek bewerkt. Omdat de gebruikte machine een netto slijpbreedte van 1,85 m bevat, kon onmiddellijk één rijstrook volledig klaargemaakt worden in twee werkgangen. Deze uitzonderlijke breedte faciliteert een vlotte vooruitgang van de werken.
Vlak na de aanleg werd het rolgeluid succesvol naar beneden gehaald met wel 4,5 dB(A). Uit de metingen van het Antwerpse proefproject zou die reductie na twee jaar stabiliseren naar 2 dB(A). Dit bevestigt het langdurige effect van de NGCS-techniek op de geluidsreductie van de wegen. Hoewel Top-Off zich dus specialiseert in fijne en microfreeswerken bewijzen ze via dit project hun vooruitstrevendheid en adaptief vermogen.

Vernieuwende ontwikkelingen
Naast de innovatieve toepassing van de NGCS-techniek, ontwikkelde Top-Off ook een progressief afzuigsysteem voor de beton slurry. Hierbij neemt de machine de slurry zelf mee en wordt het gebruikte water gerecupereerd. Daardoor kan de slurry gedroogd worden en opnieuw gebruikt worden voor andere toepassingen. Zo kan de gerecupereerde slurry een tweede leven krijgen als grondstof voor bijvoorbeeld funderingen.
Verder ontwikkelde Top-Off recentelijk een resonantiebreker van beton in eigen atelier. Met deze machine kan doorlopend gewapend beton succesvol kapot gebroken worden door middel van trillingen met resonantie. Deze machine wordt nu toegepast om 80.000 m2 beton te ontharden op het voormalig vliegveld in Malle. Per dag kan er tot wel 4000 m2 kapot getrild worden. Dankzij de snelle uitvoering zal de biodiversiteit op het terrein verbeteren waardoor er meer water geïnfiltreerd kan worden.

