- 08 september 2016
- | 6 min. leestijd
- | Bron: Chocolaterie
MARSEPEIN VERKOPEN KAN HET HELE JAAR DOOR
Werk wel altijd rond thema's

HEEL WAT POTENTIEEL
Aanbieden is de boodschap
In ons land wordt er weinig marsepein aangeboden buiten de periode vanaf september met een piek in december.Toch verkopen pralines met marsepein wél het hele jaar door. Er is dus zeker potentieel om het seizoengebonden karakter met succes te doorbreken.Laat weten dat het tot uw assortiment behoort; maak reclame via uw website, Facebook en uw mailadressenbestand.
Kies voor premiumkwaliteit
Vroeger was marsepein een luxeproduct. Vandaag ziet het er in warenhuizen dikwijls uit als banaal snoepgoed en de volle smaak is weg door o.a. abrikozenpitten of minderwaardige amandelnoten en -essences. Het is dus zaak dat u een superieure kwaliteit gebruikt met een hoog gehalte Zuid-Europese amandelen (minstens 40/60, maar beter nog 54% amandelen) met een (h)eerlijke smaak. Een smeuïge massa waarin meer amandelolie zit, en verkregen volgens de warme methode, laat zich bovendien gemakkelijker met de hand bewerken. De consument vraagt om verrast te worden met deze 'nieuwe' smaaksensatie. Het is uw taak om het artisanale karakter ervan opnieuw aan te wakkeren.
Opportuniteiten
Zelfs wanneer marsepein modelleren niet direct in de lijn ligt van uw werkorganisatie en u opziet tegen het tijdrovende karakter ervan, dan nog zijn er altijd gespecialiseerde firma's die marsepein maken. Andere mogelijkheden zijn rolletjes marsepein, al dan niet met chocolade afgewerkt, en marsepein voor het versieren van cupcakes en taarten. Bij gebrek aan een goed adres kopen hobbybakkers dat anders in de supermarkt. Verder zijn er zeker nog opportuniteiten. Mensen willen gezondere producten: meer amandelen, minder suiker of vervanging van gewone suiker door dieetvriendelijke zoetmiddelen.
THEMA'S HET HELE JAAR AANBIEDEN IS MOGELIJK
Wees creatief
Elk moment van het jaar kan een aanleiding zijn om een klein aangepast assortiment aan te bieden. Werk altijd rond een thema: na nieuwjaar is dat bijvoorbeeld carnaval, Valentijnsdag of wintersport. Vervolgens heb je Pasen, Moeder- en Vaderdag.
Organiseer niet alleen iets rond feestdagen, maar put ook inspiratie uit wat er in de media naar voren komt. Figuurtjes rond pakweg het EK voetbal, de ronde van Frankrijk, de Olympische spelen ... mogen rekenen op belangstelling. Zelfs een evenement in uw gemeente kan een reden zijn om een figuur te ontwerpen. Wie kort op de bal speelt, krijgt veel reacties. Volg uw humeur en de seizoenen: rupsen, meikevers, lieveheersbeestjes ... in de lente, zonnebaadsters in de vakantie. 'Terug naar school', herfstvruchten en -kleuren, noten, pompoenen en Halloween kun je dan weer in het najaar gebruiken. Een beetje meer inspelen op de markt is slechts een kleine moeite, maar geeft een extra stimulans aan uw verkoop.
Kinderen warm maken
Maak marsepein hip, zodat het kinderen opnieuw aanspreekt. Kom onverwacht uit de hoek: geef een klassiek product zoals fruit en groenten bijvoorbeeld een gezicht. Kleine kinderen zijn dol op donuts; verras ze met een figuurtje in die vorm, of met koffiekoeken. Zo leren ze de smaak van authentieke marsepein waarderen. Maak van 'out of the box' denken uw grootste troef: frietjes, kaasblokjes of plakjes hesp met een augurkje erbij.
Op bestelling?
Ga na of het voor u haalbaar is om decoraties op taarten te plaatsen, of stukken op bestelling te maken voor feestjes, verjaardagen, als bedankje ... Consumenten geven vlot 25 à 50 euro voor een bloemetje of een fles wijn als geschenk; voor een unieke eetbare creatie doen ze dat ook, op voorwaarde dat u voldoende ruchtbaarheid geeft aan deze service.Dergelijke kunstwerkjes, waarmee zowel de schenker als de ontvanger graag uitpakt, zijn trouwens een mooie reclame voor u.
PRESENTATIE IS ALLES
Presentatie is naast smaak en originaliteit zowat het belangrijkste. Plaats uw creaties zeker prominent in de etalage; daar verkopen ze als het ware zichzelf, want passanten worden naar binnen gelokt. Zet ook enkele stukken op de toonbank en op andere A-locaties in uw winkel in een kleurrijke, gesealde verpakking. Afhankelijk van het figuurtje (heeft het bijvoorbeeld dunne oortjes?) bewaart het perfect afgesloten twee tot drie weken.
Verkoop hard geworden marsepein zeker niet meer, dat is niet lekker. Kleed eventueel uw verpakking aan in het bijbehorende thema, met bijvoorbeeld een stickertje op de verpakking. Consumenten kopen liever iets wat al mooi verzorgd verpakt is, bijvoorbeeld in een mica doosje met een strikje, zo hoeven ze niet te wachten. Belangrijk is dat de stukken afzonderlijk geprijsd zijn; niemand laat graag enkele figuurtjes afwegen. Valt de prijs buiten het budget, dan durft de klant niet meer terug te krabbelen.
AANTREKKELIJK ASSORTIMENT
Zet de kleine formaten in om uw klanten marsepein (opnieuw) te leren ontdekken. Een goed assortiment kan er als volgt uitzien: figuurtjes van 8 gram als kleuraccent in een zakje chocolaatjes, 15 gram tussen uw pralines en stukken vanaf 25 gram voor wie specifiek marsepein koopt.
Kleine vruchten en groenten van 25 à 50 gram al dan niet gemaakt met vormen zijn ideaal als impulsverkoop. Maak uw gamma grotere figuren niet te omvangrijk; bied liever drie à vier mooie figuren aan dan twintig soorten waaruit de klant dan niet meer kan kiezen.Figuren worden vaak als cadeautje gekocht; vooral dekleinere stukken van maximaal 120 gram verkopen vlot.
Tegenwoordig geeft de klant liever twee kleine stukken af dan één groter stuk; speel daarop in. Combinaties marsepein/chocolade doen het prima, vooral in de prijscategorie tot € 10. U kunt ze ook samen met een ander product aanbieden om de verkoop te stimuleren, zoals met een potje confituur, pâte de fruits of een flesje bier.
Geen felle kleuren
Gebruik zachte tinten en geen extreme kleuren zoals blauw of zwart, tenzij u natuurlijk de smurfen of Mickey Mouse laat poseren, dan kunt u niet zonder. Gek genoeg verkoopt marsepein in fruitvorm beter als het eruitziet alsof het nog niet rijp is (bananen met bruine vlekjes doen het niet goed; als ze een tikje groen zijn wel). Sommige marsepeinkunstenaars spuiten hun product af met chocolade; dat ziet er goed uit, smaakt lekker en de marsepein is daarmee afgesloten van de lucht.
RENDERENDE ACTIES
Ambachtelijke marsepeinfiguren zijn relatief duur; een actie als 2 + 1 gratis is dus geen goed idee. Laat u uw klanten bijvoorbeeld rond sinterklaas dagelijks proeven, dan stijgt de verkoop enorm. Snijdt u stukjes van een grotere creatie, dan krijgt u nog meer respons.Geef een demonstratie in de winkel, zo nemen de klanten sneller iets mee. Show geen al te bewerkelijke dingen, maar iets dat snel klaar is, bijvoorbeeld fruit. Op een beeldscherm in de winkel toont u dan de productie van een moeilijker figuurtje. Als mensen zien hoeveel manipulaties er aan te pas komen, zijn ze meer bereid om daarvoor te betalen. Organiseer tijdens het bezoek van een plaatselijk klasje een halfuurtje marsepein of maak werk van een workshop met de kids; laat ze vooral proeven, want het zijn uw toekomstige klanten.
DRUK UW VERKOOPPRIJS
Zo duur is de grondstof niet; woekerprijzen vragen gaat dus niet op. De kostprijs gaat vooral de hoogte in door de manuren die in de productie kruipen. Uw tijd is natuurlijk kostbaar en daardoor wordt marsepein achteruitgeschoven.Wie regelmatig met marsepein werkt, ziet de productietijd aanzienlijk korter worden. Kleine figuren (van 25 à 50 gram) krijgen zo alvast een aanvaardbare verkoopprijs. Veel dezelfde figuren maken levert tijdwinst op. Een goed uitgeruste en geroutineerde verwerker maakt op een halve dag gemakkelijk een honderdtal figuurtjes.
Loopt de verkoop van marsepein bijzonder goed, dan loont het de moeite om te investeren in een machine die afweegt; met een druk op de knop komen de balletjes eruit. Ze liggen op lijn zodat u ze gemakkelijk kunt kleuren, lakken, drogen en inpakken. Continu modelleren zonder veel manipulaties drukt de kostprijs, zonder dat het resultaat een industrieel product is.