Studenten serveren 5 nieuwe voedingstrends

De hoofdprijs van de wedstrijd ging dit jaar naar een team van de UCLouvain. Zij wonnen met hun product ‘Aloya’, een yoghurt verrijkt met walnoten en micro-algen en een bron van omega-3 vetzuren.
De hoofdprijs ging naar een team van de UCLouvain. Zij wonnen met ‘Aloya’, een yoghurt verrijkt met walnoten en micro-algen

Wat eten we morgen? Op die belangrijke vraag geven de winnaars van de Food At Work Ecotrophelia Awards alvast hun antwoord in de vorm van innovatieve producten, waarmee ze ons ineens 5 trends voorschotelen. De hoofdprijs van de wedstrijd ging dit jaar naar een team van de UCLouvain. Zij wonnen met hun product ‘Aloya’; een yoghurt verrijkt met walnoten en micro-algen en een bron van omega-3 vetzuren.

Met de Food At Work Ecotrophelia Awards wil de voedingsindustrie studenten uit het hoger onderwijs motiveren om te kiezen voor een carrière in de lekkerste sector. Daartoe daagt de sector jongeren uit om een duurzaam en innovatief voedingsproduct te ontwikkelen.

Dit jaar gaat de eerste prijs naar een team van de Université Catholique de Louvain met het product Aloya: een yoghurt verrijkt met walnoten en micro-algen. Met dit evenwichtig product willen de studenten inspelen op het tekort aan omega-3 vetzuren bij heel wat consumenten. Als winnaars van de Belgische wedstrijd mag dit team ons land ook vertegenwoordigen op de Europese Ecotrophelia wedstrijden in oktober in Parijs.

Ook de producten PoirOat, Breadies en Seameat Burger vielen in de prijzen
Ook de producten PoirOat, Breadies en Seameat Burger vielen in de prijzen

De tweede prijs gaat naar studenten van hogeschool Thomas More campus Geel. Zij ontwikkelden PoirOat, een smaakvol ontbijtproduct met 60% peer en een hoog eiwit- en vezelgehalte. PoirOat is niet alleen evenwichtig en glutenvrij, maar bevat ook restproducten zoals pulp van Belgische Conference peren en wei als basisingrediënten.

De eervolle vermelding ging dit jaar naar een team studenten van de Haute Ecole Charlemagne – ISIa Huy voor hun product Breadies: een lekker aperitiefkoekje op basis van onverkocht brood.

De jury had ook een speciale vermelding voor het ondernemerschap van een team van het Heilig Grafinstituut, dat zonder begeleiding door een leerkracht de Seameat Burger ontwikkelde. Dit is een vegetarische burger, omringd door een laag zeewier.

5 nieuwe trends op ons bord

Innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim zaten mee in de jury om de teams en hun producten te beoordelen. Zij zien alvast 5 trends in de producten die de jongeren ontwikkelden. Het zijn zaken die ook bij de voedingsbedrijven vandaag al terugkomen.

1. De eerste trend is de zoektocht naar antwoorden op de vraag naar meer evenwichtige en duurzaam geproduceerde voeding. “Voedingsbedrijven spelen hierop in door te investeren in innovatie, zonder in te boeten op kwaliteit. De voorbije jaren ging er veel aandacht naar producten met minder suikers, vetten en zout. Nu gaan we vaker voor meer vezels, bijvoorbeeld via volkoren producten. Daarvan weten we dat we de grootste impact op de volksgezondheid kunnen hebben”, benadrukt Bart Buysse, CEO van Fevia.

2. De tweede trend is er één die al een tijdje aan populariteit wint: zero-waste. Voedingsbedrijven proberen niet alleen zo weinig mogelijk energie en water te verbruiken in de productie, maar zetten steeds meer in hergebruik van materialen en grondstoffen tijdens productieprocessen. Nevenstromen uit de productie krijgen steeds vaker een 'tweede leven' als ingrediënten in innovatieve producten. Die helpen in de strijd tegen voedselverlies en zijn vaak ook nutritioneel voordelig.

3. Ook de vraag naar alternatieve eiwitbronnen blijft een opmars kennen. “Meer en meer mensen zoeken naar variatie in hun voeding en dat biedt veel potentieel voor onze voedingsbedrijven. We zien bedrijven investeren in lokale productieketens met veel toegevoegde waarde, zoals erwten of tarwe. Hierdoor ze kunnen beantwoorden aan consumententrends met lokale ingrediënten”, zegt François Heroufosse, algemeen directeur van Wagralim.  

4. Een vierde trend is de zoektocht naar meer diversiteit: van biodiversiteit op het land tot variatie op ons bord.  “Nieuwe gewassen betekenen meer mogelijkheden voor landbouwers om af te wisselen en ecologische voordelen na te streven. Tegelijk is de consument zich ervan bewust dat zo divers mogelijk eten voordelen heeft voor de gezondheid”, aldus Inge Arents, algemeen directeur van Flanders’ FOOD. Ongeveer 2/3 van alle grondstoffen die in de Belgische voedingsbedrijven worden verwerkt, komen uit eigen land.

 5. De vijfde trend is food 'on-the-go'. We eten en drinken meer onderweg. We hebben minder tijd en zoeken naar een snelle hap, maar we leggen ook daar de lat steeds hoger. Ook onderweg willen we oplossingen die lekker, evenwichtig en duurzaam geproduceerd zijn.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.