- 19 augustus 2020
- | Bron: Metallerie
Azië wordt interessante exportmarkt voor Europese staalfabrieken

Sterk gestegen dagprijzen voor staal
In Azië stimuleert de centrale overheid de economie sterk met subsidies, wat ertoe leidde dat grotere projecten eerder konden starten dan gepland en eerdere, door het Corona-virus vertraagde bouwactiviteiten weer sneller op gang kwamen. Een gevolg is dat het staalverbruik er in korte tijd gigantisch is toegenomen en China zelfs moest gaan importeren. Sinds de versoepeling van de coronamaatregelen in India ligt het staalverbruik ook daar fors hoger. Chinese en Indiase staalfabrieken kochten bijgevolg veel meer ijzererts en schroot op, wat leidde tot sterk gestegen dagprijzen voor deze grondstoffen. Zo bereikte ijzererts een prijs van ruim $ 120 per ton, daar waar het niveau enkele maanden geleden nog ruim onder de $ 100 lag. Daarmee werd dus het fabriceren van staal fors duurder en als gevolg daarvan stegen vooral in Azië staalprijzen aanzienlijk.
Vanwege de hogere prijzen werd de Aziatische markt een interessante exportmarkt voor veel staalfabrieken, zoals Turkse en zelfs Europese producenten. In Europa zelf nam de importdruk van staal behoorlijk af, overigens mede ook door de invoerbeperkende maatregelen, die de Europese Commissie aan het begin van dit kwartaal versterkt ingevoerd heeft.
Een wellicht bijkomend voordeel voor de EU-fabrieken is dat de wisselkoers tussen de Amerikaanse Dollar en de Euro snel veranderde. De Dollar werd in verhouding tot de Euro in een relatief korte tijd veel zwakker. Veel grondstoffen worden nog steeds verhandeld in Dollars, dus een verslechterende wisselkoers heeft onmiddellijk effect op de kostprijs van staal. Omgerekend naar Euro betekent dat hogere productiekosten.
De EU-fabrieken worstelen al met enorm slechte financiële resultaten en zullen dus alles in het werk stellen om hogere prijzen te implementeren.