HOE ZELF EEN MACHINEKAST MAKEN

In deze aflevering maakt de Tooldokter een handige kast om zijn machines in op te bergen. Op die manier bespaart hij plaats in zijn atelier én kan hij de machines toch nog vlot blijven gebruiken. Hij begint met het maken van de kast zelf. Daarin voorziet hij lades, waarop de machines kunnen gemonteerd worden. Daarna maakt hij een verrijdbare werktafel en richt hij de kast in.

Transciptie 

 

Man 1
In deze Tooldokter gaan we ons atelier gaan optimaliseren.

Heb je zo een aantal machines? En heb je geen ruimte genoeg?

Wel, dit project is echt super. Blijf kijken!

 

 


Net zoals steeds begint een mooi resultaat met een goed plan.

En met het voorzien van de juiste materialen.

De kast zal grotendeels bestaan uit multiplexpanelen van 12 mm dik… die op maat gezaagd zijn in de doe-het-zelfhandel.

 


Om de maten voor je machinekast te bepalen, moet je de breedste machine opmeten die je erin wil integreren. Die bepaalt de breedte van je kast.

Daarna kun je via een online programma uittekenen hoe alle onderdelen uit een plaat gehaald kunnen worden. Het programma helpt meteen ook de best mogelijke schikking te bepalen, zodat je zo weinig mogelijk verlies hebt.

 

 

 

 


Begin met het samenstellen van de zijkanten van de kast.

Daarvoor heb je de grote panelen en een aantal latten nodig.

 


Voor het kader gebruiken we hier een massief grenen constructiehout. Dit is niet zo duur en zal in combinatie met de multiplexplaten voor een stevig geheel zorgen.

 


Het is wel belangrijk om vooraf te checken of de latten die je gebruikt voor je structuur recht zijn.

Daarnaast moeten ze ook dezelfde lengte hebben als je panelen.

 


Vier gelijke latten zullen de hoekpunten vormen van je kast.

Schik die zo, zodat de mooie kanten aan de buitenkant zitten, en markeer hun positie ten opzichte van elkaar aan de hand van paringstekens.

Die zullen ervoor zorgen dat je later makkelijk terugvindt welke hoeklat waar hoort.

 


De verdere stevigheid van de kast zal bekomen worden door middel van twee planken aan de boven- en onderzijde van je wanden.

Een constructieplank met een dikte van 19 mm en een breedte van 10 cm is hiervoor ideaal.

 


Die zaag je op maat van de breedte van je zijpaneel.

 


Leg die nu ter plaatse en markeer hun positie.

Op die manier weet je waar je het paneel moet voorboren om dit aan de lat te bevestigen.

 


Na het voorboren breng je ook wat houtlijm aan, zodat de verbinding extra stevig is.

De machinekast komt in een atelier, dus een vochtbestendige D3-houtlijm is aangewezen.

 


De latten zullen aan de buitenzijde van de zijwanden zitten.

Voor een onzichtbare bevestiging schroef je die dus via de binnenkant aan je paneel vast.

 


Het paneel zelf is 12 mm dik en de latten zijn 19 mm dik. Schroeven van 30 zijn hiervoor net geschikt.

 


Deze boven- en onderlat zullen stevigheid brengen in je niet zo dikke plank. Je maakt er eigenlijk als het ware een raamwerk op, die de stabiliteit zal vergroten.

 


Tijd nu om de twee rechtse latten van je geraamte aan het paneel te monteren.

Aan de hand van je paringstekens vind je die gemakkelijk terug.

 


De verbinding tussen de hoeklatten en je plaat zal gebeuren met een manuele sponning.

Je maakt hiervoor een dun latje op maat, zodat het tussen de boven- en onderlat van het zijpaneel past.

 


Dit bevestig je nu met houtlijm en nagels aan je hoeklat.

Een nagel elke 15 à 20 cm volstaat, want deze dienen enkel om de lat op zijn plaats te houden tot de lijm zijn volledige sterkte bereikt heeft.

 


Hetzelfde doe je voor je tweede hoeklat.

 


Tegen deze sponning zal dan het paneel geschroefd worden, wat zorgt voor een heel stevige verbinding van je plaat aan je massief raamwerk.

In principe zou je de sponning ook kunnen maken door een hoek uit je zijlatten te frezen, maar dit is iets moeilijker om uit te voeren.

 


Fixeer de voorbereide hoeklatten nu aan de boven- en onderlat van je zijpaneel met behulp van een deuvelverbinding.

 


Om de correcte positie van je deuvels in te boren, kun je een zelfgemaakt hulpstuk gebruiken.

Wil je weten hoe je dit maakt? Ga dan naar dobbit.be en bekijk de Tooldokter over hulpstukken!

 


Meet en teken eerst af waar de deuvels moeten geplaatst worden.

Hou dan je hulpstuk ter plaatse, die nu de perfecte boorpositie zal aangeven.

 


Voor je begint te boren, moet je wel nog de geschikte boordiepte op je boorkop afplakken.

Leg je deuvel daarvoor op zijn correcte positie boven de naad en hou je boor erlangs.

Plak nu de afstand af van het begin van je hulpstuk tot het einde van je deuvel. Dit is de referentie voor je boordiepte.

 


Via de mal in je hulpstuk kun je nu het gat voor je deuvel gaan inboren.

Dit doe je op beide onderdelen die met de deuvels zullen verbonden worden.

 


Klem je hulpstuk dus op de aftekende positie en boor dan het gat volgens de aangegeven diepte op je boorkop.

De diameter van je boor is dezelfde als die van je deuvel – in dit geval 8 – zodat de verbinding goed spant.

Als diepte voorzie je een paar milimeter marge aan beide zijden, want je lijm zal ook nog wat plaats innemen.

 


Let er natuurlijk op dat je mooi recht boort.

 


Zijn beide kanten voorbereid, dan kun je met de deuvels controleren of de man-vrouwverbinding ook effectief goed overeenkomt.

 


Doe daarna hetzelfde aan de onderkant van je lat en paneel.

En aan de andere hoeklat van de zijwand.

 


Nu is het nog een kwestie van alles definitief te bevestigen.

Breng daarvoor wat houtlijm aan op de verbinding en in de deuvelgaten.

 


Steek de deuvels ter plaatse en schuif de verbinding in elkaar.

 


Gebruik een hamer en slagblokje om aan te kloppen zodat de onderdelen goed op elkaar aansluiten.

 


Het massieve houten kader – zijnde de boven- en onderlat en de hoeklatten – zijn zo al aan elkaar bevestigd.

Als volgende stap ga je ook het paneel nog vastmaken aan de sponningslat.

 


Doe dit opnieuw van binnenuit, zodat de schroeven aan de buitenzijde niet zichtbaar zijn.

Schroeven van 20 lang zijn hiervoor voldoende.

 


Boor het paneel voor…

Doe dit niet te diep. Je zal tijdens het boren voelen wanneer je door het paneel bent.

 


Daarna kun je de schroeven indraaien.

Door het voorboren zal de plank beter tegen de sponninglatten aantrekken.

 


Trek de hoeklat tegen de zijwand aan voor je schroeft, zodat die mooi tegen elkaar aansluiten.

 


Lijm is in dit geval niet nodig, want het paneel heeft nog een beetje speling nodig om wat te kunnen uitzetten of krimpen.

 


Eens je eerste zijpaneel zo voorzien is van een verstevigend massief kader, kun je ook de andere zijkant op dezelfde manier gaan voorbereiden.

 

 

 

 


Om de achterkant van de machinekast aan de twee zijpanelen te bevestigen, moet je opnieuw volgens het principe van een sponning werken.

Maar eerst moet je de plaat weer gaan verstevigen met een lat boven- en onderaan.

 


Maak die op maat volgens de breedte van je paneel.

Vermijd hierbij dat je de verbinding ter hoogte van noten in het hout moet maken.

 


Lijm en schroef deze kaderlatten daarna vast aan de boven- en onderzijde van het paneel.

 


Tijd nu om de verbinding met de voorbereide zijpanelen te maken.

Aan de hoek gebeurt dit opnieuw via een deuvelverbinding aan het massieve latwerk.

 


Teken de positie voor je bevestigingspunten af en boor de gaten voor je man-vrouwverbinding recht voor met behulp van je mal.

 


Daarna moet ook de sponning nog gemaakt worden.

Teken hiervoor eerst de lijn voor de bevestiging aan de sponning uit op je zijpaneel.

Het latje is 19 mm breed, dus markeer je een lijn op 9 mm, zodat je in het midden van de lat zou schroeven.

Boor dan de bevestigingspunten voor op die lijn.

 


Daarna maak je de sponningslat zelf op maat zodat die tussen de boven- en onderlat van de achterwand past.

 


Verlijm die op de juiste positie op de hoeklat van je zijpaneel.

En fixeer de positie met een paar nagels.

 


Zo is alles voorbereid om de zij- en achterwand aan elkaar te monteren.

Doe lijm op de deuvelverbinding voor je die in elkaar steekt.

Klop eventueel aan voor een goeie aansluiting.

 


Ten slotte schroef je het zijpaneel nog op de sponning vast via de voorgeboorde bevestigingspunten.

 


Op die manier zit alvast één zijpaneel ter plaatse.

Voor het andere ga je op exact dezelfde manier te werk.

Zo begint de kast meer en meer vorm te krijgen.

 

 

 

 


Om de boven- en onderkant van de machinekast in orde te kunnen brengen, moet je eerst nog een extra steunbalk voorzien aan de open voorzijde van je kast.

 


Meet de afstand tussen de zijpanelen op en kort een massieve lat af op deze maat.

 


Teken de dikte van deze lat af op je zijwand en markeer het midden van dit vlak.

Dit is waar je de regel zal vastschroeven.

 


Boor eerst voor en verzink het gat met een soevereinboor, zodat de schroef mooi in één vlak met je zijwand zal zitten.

 


Doe wat lijm op de uiteindes van je steunbalk voor je die ter plaatse steekt en vastmaakt aan de zijwanden.

Een schroef van 70 zorgt voor een stevige bevestiging.

 


Deze lat vormt niet enkel een basis voor je bovenvlak, maar geeft de kast ook extra stevigheid.

 


Ook aan de andere drie zijden van je bovenvlak moet je nog extra draagbalken voorzien.

 


Het kan zijn dat je hoeklatten hierbij wat in de weg zitten, dus daar schuin je dan af in een hoek van 45° zodat de balk er mooi tussen past.

 


Eens de drie onderdelen van dit steunkader gezaagd zijn, controleer je of ze in de opening passen voor je ze aan elkaar bevestigt.

 


Boor daarna de latten voor, voor je het geheel aan de kast zelf vastschroeft.

Gebruik hiervoor voldoende lange schroeven, maar let wel op dat die niet zullen uitsteken aan de zijkant, want je schroeft weer van binnen naar buiten toe.

 


Maak daarna eenzelfde steunkader aan de onderkant van je machinekast.

 


Check tijdens het monteren regelmatig of je steunlatten mooi in lijn met het uiteinde van je panelen en haaks in de kast zitten.

 


Op deze steunkaders moet nu nog een plaat gemonteerd worden. Normaal zijn die al op maat gezaagd in de doe-het-zelfzaak volgens je plan.

 


Controleer natuurlijk steeds of ze ook effectief in je kast passen en werk bij waar nodig.

 


Aan de hoeklatten moet bijvoorbeeld een uitsparing gemaakt worden. Dit doe je met de decoupeerzaag.

 


Leg het bodempaneel dan ter plaatse.

Heb je de hoekjes goed uitgewerkt, dan past die perfect in je kast.

 


Hetzelfde doe je met de bovenplaat.

 


Ook al klemmen de platen in de opening, vergeet ze uiteraard niet aan je latstructuur te fixeren met schroeven.

 


Op die manier is het corpus van de kast klaar.

 

 

 

 


In de kast kun je nu lades voorzien voor de machines, die tegelijk dienst doen als werkblad.

 


Ook hier werden de nodige panelen al voorgezaagd, maar moet je nog controleren of ze goed zijn qua maat.

Best is dat je aan beide zijden nog ongeveer een halve centimeter speling hebt, zodat je de lades later vlot uit je kast krijgt.

 


Dit paneel moet nu op een houten frame gemonteerd worden om zo een stevig werkblad te vormen.

 


Voor dit kader maak je planken op maat, volgens de grootte van je plaat.

 


Begin met de twee zijlatten op maat te maken en zet die op je plaat.

Zo kan je makkelijk de tussenmaat nemen voor de andere twee zijdes van je kader.

 


De planken moeten nu nog aan elkaar bevestigd worden om het frame te vormen.

Teken de helft van de dikte van de plank af op het uiteinde, zodat je mooi in het midden zou schroeven.

 


Boor voor om zo vlot in de kopse kant te kunnen vastmaken.

Het in elkaar steken van het kader doe je terwijl je het op het paneel positioneert, zo ben je zeker dat je maten mooi zullen overeenkomen.

 


Om het frame aan het paneel te bevestigen voorzie je nog extra latjes in de hoek tussen je kader en de plaat.

De latten zelf zijn 19 mm dik, dus een schroef van 30 is de maximumlengte die je hier kan gebruiken zodat die niet zou uitsteken.

 


Voorboren is hier niet nodig, omdat het bovenste deel van de schroef geen schroefdraad heeft en de delen dus automatisch goed tegen elkaar zullen trekken.

 


Begin met de latten aan het paneel te schroeven…

En schroef daarna ook vast aan het kader. Zo vormt alles één geheel.

 


Schroef wel in het midden van de lat tegen het splijten.

 


Een paar extra schroefjes aan de bovenzijde zorgen ten slotte voor een stevig resultaat.

 


Maak volgens deze werkwijze het aantal lades dat je nodig hebt.

Wij willen 3 machines in onze kast integreren, dus voorzien we 3 stuks.

 


In deel twee van deze aflevering worden de machines op de lades gemonteerd en wordt de kast ingericht.

De Tooldokter maakt ook een verrijdbare werktafel waarop de machines makkelijk zullen kunnen gebruikt worden.

 

 

Man 1
In deze Tooldokter gaan we ons atelier gaan optimaliseren.

Heb je zo een aantal machines? En heb je geen ruimte genoeg?

Wel, dit project is echt super. Blijf kijken!
In deel 1 zag je hoe de kast zelf gemaakt werd.

Die bestaat uit multiplexplaten in combinatie met een massief houten latwerk, wat zorgt voor een stevig geheel.

Daarna werden de lades in elkaar gestoken.

 

 

 

 


Om de machines uit de kast gemakkelijk te kunnen gebruiken, kun je nog een verrijdbare werktafel voorzien.

De kar zal zo gemaakt worden, dat je lades perfect over de werktafel passen.

 


De opbouw gebeurt volgens hetzelfde principe als de kast.

 


Je vertrekt van je op maat gemaakte onderdelen om alles in elkaar te steken.

Ook hier gebruik je best paringstekens om de ideale positie van de hoeklatten te markeren.

Bij de verticale staanders gebruik je hiervoor het teken dat lijkt op een drie.

 


Ga naar dobbit.be om te weten hoe het systeem van paringstekens precies in elkaar zit!

 


Zorg er opnieuw voor dat de mooie zijden van je latten aan de buitenkant zitten.

 


Voor horizontale regels hanteer je het driehoekig paringsteken om de combinatie aan te duiden.

 


Daarna kun je overgaan tot het bevestigen van het verstevigend latwerk op je zijpanelen.

 


Eens de boven- en onderlat gemonteerd zijn, kun je de hoeklatten voorzien.

De kar zal een hoogte hebben van 85 à 90 cm – ideaal als werkbladhoogte – wat beduidend minder hoog is dan onze kast.

 


Doordat het dus gaat om kleinere panelen, is een sponning hier niet nodig voor een stevig resultaat.

Het volstaat om de hoeklatten met de boven- en onderregels te verbinden via een deuvelverbinding.

 


De plaat zelf zal dan nog extra geklemd worden eens de bodem- en plafondplaat gemonteerd zijn.

 


Het maken van de deuvelverbinding doe je opnieuw met je hulpstuk zodat je de openingen op de correcte posities inboort.

 


Voorzie de verbinding van wat houtlijm en klop aan tot beide delen mooi op elkaar aansluiten.

 


Als je de twee zijpanelen zo van een verstevigend massief frame voorzien hebt, kun je overgaan tot de montage van de achterwand.

 


Monteer er opnieuw een boven- en onderlat op en bevestig dit met een man-vrouw deuvelverbinding aan de hoeklatten van je zijwanden.

 


Net als bij de grote kast zal ook hier de voorzijde open zijn.

Maar omdat er behoorlijk wat gewicht op de werktafel kan komen te staan, gebruik je hier beter dikkere planken om de opening boven- en onderaan de voorzijde te overbruggen.

 


In de machinekast is dit niet nodig en wil je ook zo veel mogelijk ruimte kunnen benutten.

 


Meet de afstand tussen de zijpanelen om de latten op maat te kunnen maken.

Let erop dat je dit opmeet ter hoogte van de achterwand, want aan de voorzijde kunnen de panelen nu nog wat te veel open staan! Op die manier zal je zeker een haaks resultaat bekomen.

 


Doordat het gaat om een stevigere plank van 10 cm breed, kun je de verbinding hier best ook met deuvels maken.

De werkwijze is ondertussen al bekend: meet af waar je de deuvels wil plaatsen…

Zet deze positie uit op beide delen…

En boor voor…

Om daarna de connectie te verlijmen en aan te kloppen.

 


In tegenstelling tot bij de machinekast, komen er bij deze verrijdbare werktafel geen sponning of schroeven te pas aan de opbouw. Er zit dus voorlopig nog meer beweging in het corpus.

Daarom is het in dit geval wel nodig het geheel te klemmen, zodat de lijm zijn werk zal doen en de deuvelverbindingen hun optimale sterkte kunnen bereiken.

 


Een spanband met hoekprofielen is hier ideaal voor.

 


Tijdens het klemmen kun je meteen zorgen voor een extra controle van de haaksheid van je corpus.

Gebruik een winkelhaak of hulpstuk om de rechte binnenhoek vast te leggen, voor je de band strak aanspant.

Op die manier zullen alle koppelingen in een correcte rechte hoek aandrogen.

 


De haaksheid is hier heel belangrijk omdat je lades over je werktafel moeten passen.

 


In de doe-het-zelfzaak werd de bodemplaat van de werktafel al op maat gezaagd.

Pas die nu af op je corpus om te zien of de grootte perfect overeen komt.

 


Is dit het geval, dan kun je het paneel gaan bevestigen op het geraamte.

 


Teken hiervoor het midden van de onderliggende balk af op de plaat, zodat je mooi in het midden zou vastschroeven.

 


Boor voor op die lijnen, zodat je vlot kan bevestigen.

 


Hang eerst één zijde vast en controleer dan goed of de volgende zijde in lijn ligt met je kastje.

De plaat werd perfect haaks voorgezaagd, dus dit dient als extra controlemiddel voor de haaksheid van je kar.

 


Schroef zo zijde per zijde vast aan het onderstel.

 


Het gaat hier om relatief zacht hout, dus is het niet nodig je schroeven te verzinken, want ze zullen automatisch diep genoeg in de plaat dringen.

Bij harder hout kan dit wel nodig zijn.

 


De positie van de onderkant is zo definitief gefixeerd, waardoor je de spanriem kan verplaatsen naar de bovenzijde van je werktafel.

Heb je twee spanriemen, dan kun je die uiteraard beide tegelijk gebruiken.

 


Daarna kun je ook het bovenblad op het frame monteren en wordt het geheel ook daar netjes in een rechte hoek vastgezet.

 


Heb je dit alles zorgvuldig gedaan, dan zouden de gemaakte lades perfect over je werkblad moeten passen.

 


Om de werktafel mobiel te maken, kun je er nog wielen onder monteren.

Draai het kastje om met de onderzijde naar boven en positioneer de wielen aan de vier hoeken.

 


Gebruik je eerder getrokken lijnen om de ideale plaats voor je bevestigingspunten te kennen.

 


Voor de drie buitenste punten, waar er een latstructuur onder zit, kun je lange schroeven gebruiken.

 


Het vierde en middelste punt fixeer je met een kort exemplaar, want daar heb je enkel de multiplexplaat als ondergrond.

Schroef die wat schuin in, zodat er minder kans is dat hij zou uitscheuren.

 

 

 

 


Nu de onderdelen van je machinekast klaar zijn, kun je overgaan tot de inrichting ervan.

 


Om de kastindeling te kunnen optimaliseren, stal je best eerst alle machines uit die je in de kast wil integreren.

De kast zelf is 60 cm breed, dus daar passen alle standaardmachines in.

 


Meet daarna de verschillende machines op.

Zo weet je hoeveel ruimte je nodig hebt per machine en kun je berekenen waar je de lades kan voorzien.

 


Er zijn een aantal zaken waarmee je rekening moet houden:

Plaats indien mogelijk een hoge machine bovenaan in de kast, zo zal die lade op een bereikbare hoogte zitten.

Hou ook rekening met het gewicht. Zwaardere machines plaats je beter onderaan.

Wil je meerdere machines op één lade bevestigen, let er dan op dat ze nog makkelijk te hanteren zullen zijn.

 


Bij het bepalen van je schikking hou je dus met bovenstaande zaken rekening, maar moet je alles natuurlijk ook afpassen ten opzichte van de kasthoogte.

Calculeer de hoogtes van de machines in. Maar vergeet niet ook de dikte van je lades mee te rekenen én voorzie wat speling om je lades te kunnen uitheffen.

 


Heb je zo de kastindeling bepaald, dan kun je machines op de lades gaan bevestigen.

 


Zet het eerste toestel op de lade en zoek de geschikte positie.

Let erop dat het toestel niet uitsteekt ten opzichte van de zijranden van je lade én zorg er ook voor dat het zo veel mogelijk gecentreerd staat, voor de stabiliteit.

 


De meeste machines zijn voorzien van uitsparingen onderaan, zodat ze ook aan de lades bevestigd kunnen worden.

 


Bij ons eerste toestel, schroeven we het gewoon op het paneel vast.

Gebruik wel aangepaste rondellen zodat de schroefkop niet door het bevestigingsgat zou schieten.

 


Het vastmaken van de machines aan de lades heeft als voordeel dat het toestel niet zou verschuiven bij het uitnemen van de lade. En zo is je lade steeds werkklaar om met machine op je verrijdbare werktafel gezet te worden.

 


Op die manier kun je lade per lade gaan voorbereiden.

Zet je meer dan één toestel op een lade, dan moet je erop letten dat al je toestellen goed toegankelijk blijven en rekening houden dat de opstelling ook verticaal tussen de kast past.

 


Een alternatieve manier voor het bevestigen, is met bouten en moeren.

Markeer met een priem de bevestigingspunten op je lade zodat je de gaten kan voorboren.

 


Bouten en moeren zijn aangewezen bij zwaardere machines met grotere bevestigingsgaten, die ook moeilijk toegankelijk zijn met een schroefboormachine.

Ook toestellen die meer onderhevig zijn aan trillingen zullen steviger vasthangen met dit type montage.

 


Boor de gaten volgens de gepaste diameter voor, zodat je de machine dan met bouten kan vastmaken.

Gebruik opnieuw rondellen, om te voorkomen dat de moeren in het hout zouden trekken.

 


Bij gelijk welk type bevestiging moet je steeds controleren of die niet te ver uitsteekt aan de onderkant.

Dit is waar de latjes in de binnenhoeken van de lades hun extra nut bewijzen. Want dit is de dikte die je ter beschikking hebt om de schroeven of bouten te laten uitsteken, zonder dat die de werktafel zullen raken.

 


Eens al je machines op de beschikbare lades vastgemaakt zijn, kun je alles in de kast zelf gaan monteren.

 


Begin met de onderste lade in de kast te steken.

Dit is de gemakkelijkste, want die steunt gewoon op je bodemplaat.

 


Teken dan de positie voor de geleiders van de tweede lade af in de kast, rekening houdend met wat marge ten opzichte van het al geplaatste toestel.

Deze speling zal ervoor zorgen dat je niet aan de boven- of onderliggende lade zal haperen bij het uithalen van de machine.

 


Zet deze maat over op beide zijkanten van je kast en maak de geleider op maat.

Zorg voor voldoende dikke latten, zodat de lade die erop rust voldoende steun heeft.

 


Maak de geleider zo lang mogelijk, dus het zal nodig zijn een kleine uitsparing te voorzien ter hoogte van het hoekprofiel van je kast.

 


Teken de dikte van je lat daarna af op de zijwanden, zodat je mooi in het midden ervan de nodige bevestigingspunten kan voorboren.

 


Voor je vastschroeft, breng je nog houtlijm aan, zodat de montage zeker stevig is. Want de geleiders zullen behoorlijk wat gewicht moeten kunnen dragen.

 


Ter hoogte van het latwerk kun je van binnen naar buiten schroeven…

maar aan de zijpanelen werk je van buiten naar binnen toe.

Dit is iets minder mooi, maar wel nodig voor de stevigheid, want je moet steeds van een dun materiaal naar een dik materiaal toe vastschroeven.

 


Heb je zo de steunlatten aan weerszijden van de kast bevestigd, kun je er de tweede lade op zetten en controleren of alles vlot uit te halen is.

 


Herhaal dan de procedure voor de schikking van de volgende lade en zijn geleiders.

 


Als je alles goed uitgerekend hebt vooraf, zou je zo vlot alle machines in je kast moeten kunnen integreren.

 


En ook de ruimte in je mobiele werktafel kun je gebruiken om een toestel in te stockeren.

 


Op die manier is je machinekast operationeel om vlot je machines te kunnen gebruiken in combinatie met je verrijdbare werktafel.

En hield je rekening met de diepte van je uitstekende schroeven of bouten aan de onderkant van je lade, zullen die niet in de weg zitten als je die over de kar schuift.

 


Om de ruimtebesparing in ons atelier nog naar een hoger niveau te tillen, gaan we ook de zijkanten van onze machinekast en bijhorende werktafel benutten.

Want die kun je perfect gebruiken om handgereedschap netjes weg te bergen.

 


Stal het materiaal dat je ter beschikking hebt uit en schik het volgens je eigen wensen.

Daarna kun je het aan de zijwand van de kast gaan ophangen.

Met een paar haken, ogen en wat reststukjes hout geraak je al een heel eind ver.

 


De multiplexplaten waarmee de kast opgebouwd is, zijn heel makkelijk om bevestigingen in te schroeven.

Het is hierbij niet nodig om voor te boren. Markeer enkel met een priem waar je de haak wil monteren, zodat je een aanzet hebt om de schroefdraad er in te kunnen draaien.

 


Let wel op dat je niet té diep indraait, zodat de punt niet uitsteekt aan de binnenzijde van de kast en zo in de weg van je lades zou zitten…

 


Handzagen of hamers kun je makkelijk ophangen met haakjes.

Om je schroevendraaiers te groeperen is een reststukje hout ideaal.

 


Maak uitsparingen waar je de schroevendraaiers in kan steken en bevestig dan het latje simpelweg aan je zijwand.

Hou voldoende ruimte over erboven, zodat je het gereedschap er makkelijk in en uit kan bewegen.

 


Voor sleutels voorzie je een plankje met haken om die netjes volgens grootte aan je kast te kunnen uitstallen.

 


Bij je werktafel kan het handig zijn een stekkerdoos aan de zijkant te monteren.

Zo heb je dit steeds op een bereikbare plaats bij de hand om je machine in te pluggen.

 


Uiteindelijk kun je zo de kast en je werktafel volledig naar eigen smaak en behoeftes inrichten.

 

 


Man 1
Met onze mobiele werktafel is het heel handig om alles mooi te verschuiven…

Onze machine onmiddellijk te gaan wegesteken…

Kijk, hoe handig! Hoe netjes!

En wij zien elkaar voor een volgende Tooldokter, bye!

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.