PURATOS' TASTE TOMORROW event legt nieuwe trends bloot

Tijdens haar tweedaags Taste Tomorrow evenement onthult Puratos gloednieuwe inzichten die ingrijpende veranderingen in consumentengewoonten en -voorkeuren aantonen, wat op zijn beurt implicaties heeft voor alle spelers in de bakkerij-, patisserie- en chocoladesector. Deskundige sprekers van Ipsos, Puratos en enkele van de meest gewaardeerde leiders en keynote sprekers uit de sector delen onderzoeksbevindingen, meningen, begeleiding en voorspellingen die merkeigenaars, fabrikanten en retailers zullen helpen navigeren door een consumentenlandschap dat de afgelopen maanden aanzienlijk is geëvolueerd en dat nog steeds doet.

puratos

Taste Tomorrow 2021 vond dit jaar voor het eerst online plaats, met als thema "Food Beyond Nutrition", een concept dat negen duidelijke trends samenvat die een impact hebben op de voedingsindustrie van vandaag en morgen. "Het is geen verrassing dat de pandemie belangrijke gevolgen heeft gehad voor onze industrie," zegt Nanno Palte, group marketing intelligence manager bij Puratos, "maar het is niet de enige factor die de gesprekken en gedragingen beïnvloedt. En als het coronavirus tot het verleden gaat behoren, wat het ook zal doen, betekent dat niet dat de trends die we delen ook snel tot het verleden zullen behoren".

Dit zijn de top vijf trends die op Taste Tomorrow 2021 onder de aandacht worden gebracht.

1. Holistische gezondheid en hyperpersoonlijkheid

Het streven naar gezonder eten gaat door en het onderzoek van Puratos belicht de strategieën die consumenten volgen om dit te bereiken. 'Power ingredients', die niet alleen gezond zijn, maar ook de smaak verbeteren, nemen toe, net als de vertrouwdheid met voedingsvezels en hun impact op de spijsvertering en de bredere darmgezondheid. Bijna vier op de vijf consumenten beseffen dat het verbeteren van de darmgezondheid de immuniteit bevordert en 75% is het ermee eens dat het een positief effect heeft op het geestelijk welzijn. Dit bredere inzicht, in combinatie met een groter bewustzijn van hun eigen gezondheid, betekent dat consumenten vandaag de dag steeds meer hyperpersoonlijke aanbiedingen verwachten; 63% is op zoek naar voeding die is afgestemd op hun individuele levensstijl. Wat bakkerijproducten betreft, zou bijvoorbeeld bijna twee derde van de ondervraagden een brood op prijs stellen dat aan hun persoonlijke voedingsbehoeften is aangepast. Nu steeds meer consumenten het erover eens zijn dat cacao een hoge voedingswaarde heeft en een rol speelt bij het verminderen van angst, is er een "duidelijke kans om een nieuw hoofdstuk te schrijven over de rol van brood, patisserie en chocolade in de samenleving", aldus Sophie Blum, chief marketing officer van Puratos Group.

2. De gewetensvolle consument

In 2021 zijn consumenten bewuster dan ooit over wat ze eten en hoe het hun eigen gezondheid en die van de planeet beïnvloedt - waardoor ze beter geïnformeerde keuzes maken. Vandaag de dag wil twee derde van de consumenten weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Veranderende prioriteiten, een betere opleiding en een betere toegang tot informatie zijn de drijvende krachten achter de voedingskeuzes en -gewoonten van vandaag. Als gevolg hiervan is het aantal consumenten dat plantaardig koopt verdubbeld tot 60%, waardoor het de grootste voedseltrend ter wereld is, volgens de gegevens van Ipsos. Voor het eerst wegen milieu- en gezondheidsoverwegingen even zwaar in de ogen van de consument; 56% van de respondenten is het ermee eens dat plantaardig voedsel gezonder is dan dierlijk voedsel - een stijging van 47% sinds 2018. Zes op de tien zijn het er ook mee eens dat het een positief effect heeft op het milieu - een stijging van een derde sinds 2018.

puratos
Op basis van de nieuwe Belcolade Selection M. Plant-Based Cacao-Trace

3. Smaak

Ondanks COVID-19 blijft smaak de topprioriteit voor de hedendaagse consument. Maar nu dankzij het toegenomen online winkelen en de stijgende aanwezigheid van sociale media - vooral onder jongere generaties - wordt uitstraling snel even belangrijk. 59% van de consumenten is het ermee eens dat voedsel dat er goed uitziet, ook lekker is. Smaak is ook aan het veranderen: de pandemie heeft bij veel mensen nostalgie opgewekt, waardoor drie op de vier consumenten terugkeren naar traditionele recepten. Maar nu de belangrijkste bak ingrediënten schaars waren, reisplannen op de lange baan werden geschoven en de invloed van de sociale media toenam, vonden consumenten het ook leuk om met verschillende ingrediënten te experimenteren en nieuwe voedingsmiddelen uit te proberen, om hun nieuwsgierigheid en zin in avontuur te bevredigen. 60% zou graag exotische smaken uit andere delen van de wereld uitproberen. Ook dit is een interessante kans voor behendige en creatieve bakkers, patissiers en chocolatiers, aldus Nanno.

puratos

4. Ultiem gemak

Wat begon als een evolutie, is een revolutie geworden, als het op gemak aankomt, aldus de bevindingen van Taste Tomorrow. De invoering van online winkelen is exponentieel gestegen; na jaren van trage en gestage groei, is het wekelijkse online boodschappen doen verdubbeld in slechts drie jaar, en 17% van de consumenten bestelt nu ten minste eenmaal per week online afhaalmaaltijden. Met een sterke toename van online aankopen van bakkerij-, patisserie- en chocoladeproducten moeten grote en kleine bedrijven hun digitale aanwezigheid aanpassen om succesvol te zijn. Consumenten verwachten ook een betere communicatie, zowel instore als online, om goed geïnformeerd te blijven en vertrouwen te hebben in hun aankoopbeslissingen.

5. Ervaring op een hoger niveau

Hoewel de pandemie het online winkelen heeft doen toenemen, zijn fysieke winkels nog steeds een prioriteit voor de meerderheid. 77% van de consumenten wil niet dat winkels verdwijnen. Taste Tomorrow-experts hebben vastgesteld dat er in de toekomst behoefte is aan een naadloze 'phygital'-ervaring, waarbij de voordelen van zowel on- als offline kanalen worden gecombineerd. Nieuwe technologie, zoals kunstmatige intelligentie en slimme technologie, zal helpen om betere, meer gepersonaliseerde aanbevelingen te geven aan consumenten - en hen helpen om betere voedselkeuzes te maken in de winkel en online.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.