- 22 augustus 2022
- | Bron: Elektricien
Marktupdate van Krannich-Solar
In volgend artikel willen we graag een duidelijk beeld scheppen over de huidige pv-marktsituatie. Via deze weg willen we graag de meest gestelde vragen van onze klanten passend beantwoorden.
Zijn er orderstops bij de fabrikanten?
Hoe vreemd het ook klinkt, deze orderstops voor bestellingen bestaan echt. Groothandels kunnen niet langer op een normale manier bestellen bij de fabrikanten om vervolgens een orderbevestiging te ontvangen met een bepaalde levertijd van de goederen. Talrijke fabrikanten uit Europa en Azië zijn intussen deel gaan uitmaken van de zogenaamde ‘toewijzing’.
Toewijzing klinkt in eerste instantie kritisch omdat het betekent dat de hoeveelheden op de een of andere manier beperkt zijn, maar voor ons is dit een goede zaak omdat de fabrikanten eerst de vraag uit de markt verzamelt. Tegelijkertijd bekijken ze hoeveel componenten zij zullen ontvangen voor de productie van hun apparaten, zodat wij dan een beter overzicht krijgen van wat daadwerkelijk kan worden geleverd. Zo krijgen we vooruitzichten van soms 1 tot 2 kwartalen op voorhand en dit resulteert net in minder uitstel van levering voor de installateur.
Waarom is de beschikbaarheid bij bepaalde producten nog steeds zo slecht?
“Fabrikanten vertellen ons keer op keer dat jullie zojuist een grote levering hebben ontvangen, maar toch komen er geen of slechts zeer weinig goederen bij ons aan, hoe komt dat?”
Dat is betrekkelijk eenvoudig te verklaren omdat de goederen die wij vandaag leveren al een half jaar geleden bij de fabrikant besteld werden. Voor bestellingen die installateurs twee of meer kwartalen geleden bij ons hebben geplaatst, betekent dit dat wij medio 2022 nog steeds een deel van de bestellingen uit het najaar van het vorige jaar aan het leveren zijn. Ook aan de bestelzijde (Krannich Solar -> fabrikanten) moeten wij 6, 9 tot zelfs 12 maanden van tevoren bestellen. Wij kunnen alleen maar adviseren om dezelfde bestelmethode bij ons te hanteren.
Wat is de reden voor de vele uitstel van leveringsdata?
Er zijn meerdere redenen voor de vertragingen in de leveringen. Een ervan is het tekort aan onderdelen, vooral bij omvormers. Het tweede punt is de nieuwe strategie van China die ervoor zorgt dat de havens niet op volle capaciteit draaien of dat hele fabrieken en stukken land nog steeds gesloten zijn. Last but not least, is er ook een tekort aan (vrachtwagen)chauffeurs in Europa. Informatie is belangrijk, dat betekent dat we de beschikbaarheid altijd zo optimaal mogelijk plannen en je een update geven zodra er iets verandert bij ons.
Hoe krijgen bestellingen prioriteit?
Hoe kan het dat onlangs geplaatste bestellingen soms sneller bevestigd of zelfs afgeleverd worden? Daar zijn verschillende redenen voor. Door onze open communicatie hebben we een grote toename gehad van bestellingen. Het bijkomende effect is een zekere achterstand bij de verwerking. Wat uit voorraad leverbaar is, kunnen we de makkelijk te verwerken bestellingen sneller leveren. Als u het orderproces sneller wil laten verlopen, bestelt u het best uit voorraad leverbare producten in grotere hoeveelheden in plaats van meerdere kleine orders.
liggen aan de basis van de vertragingen
Daarnaast nemen wij meer tijd om de bestellingen die op lange termijn geboekt worden correct te verwerken. Bijvoorbeeld voor goederen die in het najaar of misschien in de winter beschikbaar zullen zijn. Wij stellen dus prioriteiten en werken volgens het ‘first come, first served’-principe. Zo gaan we transparant te werk om iedereen te helpen in de korte- en langetermijnbehoeften. Voor verdere vragen staan we u graag te woord.
