CHAUDFONTAINE INVESTEERT 20 MILJOEN IN ASEPTISCHE LIJN EN SIROOPINSTALLATIE

Natuurlijkere dranken in verpakkingen van gerecycleerd plastic

In 2003 nam de Coca-Cola groep Chaudfontaine over. De groep investeerde er in ruim 15 jaar tijd voor meer dan 147 miljoen euro. De laatste investering was er een van 20 miljoen euro: de nieuwe aseptische lijn en de siroopinstallatie. Die stellen de onderneming in staat om beter in te spelen op de behoeften van de consumenten, die almaar meer op zoek zijn naar natuurlijkere dranken. Bovendien bestaan alle plastic flessen van Chaudfontaine sinds kort uit 100% gerecycleerd plastic.

 

DRANKEN MET AROMA'S …

In juni vond in de bottelarij van Chaudfontaine de inauguratie plaats van een nieuwe aseptische lijn en siroopinstallatie. Dit om beter te kunnen inspelen op de verwachtingen van de consumenten, die op zoek zijn naar lokaal geproduceerde, natuurlijkere en caloriearme dranken. Zo ontstond, na de eerdere lancering van de bruisende Chaudfontaine Fusion met de natuurlijke aroma's citroen; framboos & limoen; limoen & munt en watermeloen & komkommer in 2016, nu ook een niet-bruisende Fusionversie met citroen & limoen; limoen, komkommer & munt en watermeloen & meloen.

 

… EN OP BASIS VAN VRUCHTENSAP

Chaudfontaine Sensation is een nieuwe, licht bruisende drank op basis van natuurlijk mineraalwater van Chaudfontaine met een vleugje vruchtensap.
Chaudfontaine Sensation is een nieuwe, licht bruisende drank op basis van natuurlijk mineraalwater van Chaudfontaine met een vleugje vruchtensap.

Dankzij de nieuwe aseptische lijn wordt het nu ook mogelijk om vruchtensap te gebruiken voor de bereiding van nieuwe dranken. Zo is er nu ook de Chaudfontaine Sensation; een nieuwe, licht bruisende drank op basis van natuurlijk mineraalwater van Chaudfontaine met een vleugje (2%) vruchtensap. Daaruit ontstonden de Sensation citroen & citroengras; bramen & limoen en abrikoos & vlierbloesem.

De natuurlijke aroma's en de vruchtensappen worden op de gloednieuwe siroopinstallatie van de fabriek geproduceerd. Die vertegenwoordigt enigszins een terugkeer naar de bron van de onderneming, die vroeger al over een dergelijke 'keuken' beschikte.

Bovendien bestaan alle plastic flessen van Chaudfontaine sinds halverwege september uit 100% gerecycleerd plastic.

 

UITZONDERLIJK ZUIVER WATER

Het water van Chaudfontaine wordt gekenmerkt door zijn zuiverheid. De regen die in de omgeving valt, borrelt pas na een tocht van 7,5 kilometer en meer dan 60 jaar op aan de bron. Daardoor is het water een van de zuiverste ter wereld.

Het water kan in Chaudfontaine maar op een bepaalde plaats in de ondergrond binnendringen, het zogenaamde 'impluvium van Chaudfontaine'. Het gaat hier om een kalklaag, terwijl er op de overige plaatsen ondoordringbare leisteen ligt.

Wanneer het water uit de bron komt, heeft het een temperatuur van 37 °C. Vandaar de naam: ‘Chaudfontaine’
Wanneer het water uit de bron komt, heeft het een temperatuur van 37 °C. Vandaar de naam: ‘Chaudfontaine’

Wanneer het water in de ondergrond belandt, begint het aan een tocht van maar liefst 7,5 kilometer, tot 1.600 meter diepte. Daar krijgt het een temperatuur van 55 °C en is de druk ook hoog (160 bar); factoren die de uitwisseling van mineralen bevorderen. In totaal duurt het meer dan 60 jaar voor het water aan de bron opborrelt.

Wanneer het water uit de bron komt, heeft het een temperatuur van 37 °C; het bewijs dat het diep in de ondergrond geweest is. Dat is meteen ook de verklaring voor de naam van het stadje. Merk op dat de productieruimtes in de winter met de warmte van dit water kunnen worden opgewarmd.

Aangezien het water over het volledige traject langs de ondoordringbare leisteen stroomt, is er geen enkele vervuiling mogelijk. Daardoor is het een van de zuiverste waters ter wereld.

 

20 MILJOEN EURO

Deze nieuwe investering van 20 miljoen euro, de tweede grootste investering sinds de overname in 2003, werd gebruikt voor de opstelling van de nieuwe aseptische lijn en de siroopinstallatie.

Aseptisch verpakken betekent een steriele, primaire verpakking vullen met een steriel product en vervolgens die verpakking steriel afsluiten. Dankzij deze technologie is het bedrijf voortaan in staat om die nieuwe dranken op basis van natuurlijk mineraalwater gemengd met vruchtensap of met natuurlijke aroma's te produceren.

 

INSTALLATIE IN EEN JAAR TIJD

Achmed Boumrah, senior manager Manufacturing Operations & Operational Excellence bij Chaudfontaine
Achmed Boumrah, senior manager Manufacturing Operations & Operational Excellence bij Chaudfontaine

“Het is de eerste investering van dit type voor Coca-Cola European Partners in België", vertelt Achmed Boumrah, senior manager Manufacturing Operations & Operational Excellence bij Chaudfontaine. “Alles werd in een jaar tijd geïnstalleerd. Dat is heel snel, als je rekening houdt met de nodige opleiding van het personeel."

De vestiging van Chaudfontaine heeft maar liefst 150 medewerkers in dienst. 96% van hen komt uit de omgeving van Luik. De meesten zijn operatoren; ongeveer 50% van de medewerkers is ouder dan 50 jaar. Het personeel gaat hier al generaties lang grotendeels over van vader op zoon, of van moeder op dochter. De sfeer blijft erg familiaal in een onderneming waar er goed gecommuniceerd wordt en waar er specifieke activiteiten voor de gezinnen georganiseerd worden.

“Het personeel is trots om te kunnen zeggen dat een bepaald product in Chaudfontaine vervaardigd is", stelt Boumrah.

Wie hier start, doorloopt meestal een hele carrière.

 

INSPELEN OP DE MARKTVRAAG

In 2018 bottelde de fabriek zo'n 200 miljoen liter, verspreid over drie productielijnen en twee soorten flessen: plastic en glas. De glazen flessen zijn voornamelijk voor de horecasector bestemd en kunnen tot 50 keer hergebruikt worden.

“Twee derde van de productie vertegenwoordigt gerecycleerd plastic, de rest is glas. We proberen hiermee zo goed mogelijk op de vraag van de markt in te spelen", benadrukt de operationeel verantwoordelijke. Deze volledige productie is bestemd voor België en Nederland.

 

GROEIEND SUCCES

Voor de nieuwe aseptische lijn werden er zes nieuwe medewerkers aangeworven en opgeleid.

“We moeten in staat zijn om aan de vraag te voldoen", vervolgt Boumrah, “want die nieuwe producten kennen al een groeiend succes en de aseptische lijn kan op geen enkele manier vervangen worden door een andere productielijn."

De nieuwe aseptische lijn stelt het bedrijf in staat om beter in te spelen op de behoeften van de consumenten
De nieuwe aseptische lijn stelt het bedrijf in staat om beter in te spelen op de behoeften van de consumenten

Men werkt hier met drie ploegen: een ochtend-, namiddag- en nachtploeg. Dankzij de weekendploegen kan de fabriek dag en nacht, zeven dagen op zeven, draaiende blijven; rekening houdend met een bepaald seizoensgebonden karakter en dus met de aanwerving van interimarissen tijdens het seizoen. Die kunnen dan eventueel ooit met een contract van onbepaalde duur de teams komen versterken. Die ploegenarbeid vergt ook een ruime inzetbaarheid van het personeel op technologisch vlak.

 

TERUGKEER VAN DE SIROOPINSTALLATIE

“Om het recept van de nieuwe productie samen te stellen, moesten we ons de technische kennis waarover Chaudfontaine bij de oprichting beschikte, opnieuw eigen maken. We moesten ook die 'keuken', die uiteraard niets meer te maken had met die van de beginfase, heropbouwen. Vandaag is alles gedigitaliseerd. De recepten en verhoudingen zijn in het systeem ingevoerd en dit hoeft alleen nog vanop een computer bestuurd te worden. Alles wordt op een zowel didactische als gebruiksvriendelijke wijze weergegeven. Uiteraard moest er ook opnieuw personeel opgeleid worden met de hulp van de installateur van de aseptische lijn, maar ook intern, via aangepaste opleidingen", legt de senior manager uit.

 

WAT IS RPET?

Van de preforms uit gerecycleerd plastic worden nieuwe flessen geblazen: rpet
Van de preforms uit gerecycleerd plastic worden nieuwe flessen geblazen: rpet

Laten we beginnen met te verklaren wat 'pet' is. Pet staat voor Poly Ethyleen Tereftalaat en is een polyester. Het heeft een aantal grote voordelen, zoals het feit dat het volledig recycleerbaar is. Door ingezamelde lege flessen te vermalen tot kleine vlokken, te wassen en sorteren, en via een recyclingproces om te zetten tot granulaten, kan men nieuwe preforms maken (zie foto). Van deze preforms uit gerecycleerd plastic worden dan nieuwe flessen geblazen: rpet-flessen.

 

VERPAKKINGEN VAN GERECYCLEERD PLASTIC

Coca-Cola heeft als doel voor ogen dat ten minste 50% van het materiaal van de petflessen bestaat uit gerecycleerd plastic. Dit is een van de duidelijke doelstellingen van het actieplan voor duurzame ontwikkeling 'This is Forward'. Sinds halverwege september bestaan alle plastic flessen van Chaudfontaine al voor 100% uit gerecycleerd plastic. Chaudfontaine gaat hiermee dus al verder dan de doelstelling voor 2025. Momenteel zijn de flessen samengesteld uit 50% gerecycleerd plastic en 15% plantaardig plastic. Bovendien worden sinds augustus ook de plastic verpakkingsfolies van Chaudfontaine gemaakt van 100% gerecycleerd plastic.

“Vóór de overname door Coca-Cola zaten we hier in slechte papieren. Vandaag zijn we een van de best presterende fabrieken van de groep", vertelt Boumrah nog trots.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.