- 09 november 2020
- Door Wouter Verheecke
- | Bron: Foodprocess
Lotus trekt merknaam Biscoff verder door

Koekjesproducent Lotus, met hoofdvestiging in Lembeke, schrapt vanaf volgend jaar de naam 'speculoos', om voortaan wereldwijd de Amerikaanse merknaam Biscoff te gebruiken. Dat zei topman Jan Boone in een gesprek met De Tijd.
Lotus is met zijn speculooskoek actief in een 65-tal landen. Enkel op zijn drie thuismarkten - België, Nederland en Frankrijk - staat nog Lotus Speculoos op de verpakking. In alle andere landen komt het 'speculooskoekje' op de markt onder de naam 'Biscoff, biscuit with coffee'.
Boone geeft aan die naam nu overal te willen gebruiken om van zijn 'speculoos' een 'global brand' te maken. Dat betekent dat de naam 'speculoos' in ons land - en in onze buurlanden - verdwijnt. "Tegelijk komt er zo een einde aan de verwarring met de Hasseltse of Hollandse speculaas", klinkt het.
Volgens de Lotus-topman is Biscoff nu al de grootste 'Belgian owned' brand in de wereld - exclusief AB InBev - en kan het naast merken als Coca-Cola, Lay's en Heinz gaan staan. Het merk Lotus wordt niet vervangen.