- 19 september 2023
- | Bron: Foodprocess
Carrefour plaatst prijswaarschuwingen om producenten aan te klagen
Franse supermarktketen Carrefour heeft op verschillende producten prijswaarschuwingen geplaatst, om zo leveranciers Nestlé, PepsiCo en Unilever te dwingen hun prijzen minder te laten stijgen. Hiermee wil Carrefour de nodige druk zetten in afwachting van nieuwe onderhandelingen.
In Frankrijk plaatst Carrefour nu stickers op producten die gekrompen zijn in volume, maar die toch meer kosten; zelfs wanneer de impact van de inflatie van grondstoffen verminderd is. Op deze manier wil de keten de steun van haar klanten winnen in een poging om sterker te staan in de aankomende prijsonderhandelingen. Tegen 15 oktober moeten er namelijk nieuwe contracten gesloten worden met enkele grote leveranciers, zoals Nestlé, PepsiCo en Unilever.
In een recent interview geeft Stefen Bompais, hoofd van klantencommunicatie bij Carrefour, expliciet aan wat het doel is van de actie: "We willen uiteraard deze producten stigmatiseren om zo hun producenten aan te zetten tot het bijstellen van hun beleid."
Carrefour CEO Alexandre Bompard heeft dan weer herhaaldelijk aangegeven dat bedrijven die consumentengoederen produceren onvoldoende meewerken om prijzen van noodzakelijke producten te drukken, ondanks een daling in de kost van grondstoffen.
De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, steunt Carrefour in deze actie en riep afgelopen juni al 75 grote retailers en consumentengroepen samen met de vraag om prijzen te doen dalen. Na een nieuwe overlegronde in augustus, gaf Le Maire aan dat Nestlé, PepsiCo en Unilever weigeren mee te werken.
Carrefour heeft daarop sinds maandag 26 producten in haar Franse winkels gemarkeerd met niet mis te verstane labels. Hierop staat: "Dit product heeft nu minder volume of gewicht, terwijl de prijs verhoogd is door de leverancier."
Zo stelt Carrefour dat een fles suikervrije Lipton Ice Tea met perziksmaak - geproduceerd door PepsiCo - gekrompen is van 1,5 liter tot een volume van 1,25 liter, waardoor de prijs per liter effectief met 40% is toegenomen. Melkpoeder van Guigoz van Nestlé daalde van 900 gram tot 830 gram, terwijl de Viennetta-ijsstronken van Unilever verminderden van 350 tot 320 gram.
Consumentengroepen klagen al langer over 'shrinkflation' en claimen dat ook Carrefour zich schuldig maakt aan deze wijdverspreide praktijk door haar eigen producten de facto duurder te laten worden. Frankrijk probeert al een tijd de druk op consumenten te verminderen door druk te zetten op grote bedrijven om hun voedings- en transportprijzen te verlagen of te bevriezen.
De waarschuwingen komen voor in alle Franse winkels van Carrefour en zullen aanwezig blijven totdat de betreffende leveranciers akkoord gaan met het drukken van hun prijzen, heeft Bompais gezegd. Carrefour denkt erover na om deze stickers ook op andere producten te plaatsen, maar is niet van plan om de actie ook in andere landen in te voeren.