Vaker gezond snoepen door Nutri-Score label

Universiteit Antwerpen bestudeert impact Nutri-Score

Het nut van de Nutri-Score wordt weleens betwist, zeker wat betreft de concrete impact op ons koopgedrag. Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen namen onlangs de proef op de som en testten het snoepgedrag van 600 deelnemers aan hun experiment. Het resultaat: men koos vaker voor een gezonde snack als er een Nutri-Score-label bij stond.

Nutri-Score onderzoek

Experimentele aanpak

Traditioneel worden gezondheidsonderzoeken uitgevoerd in laboratoria, maar dit experiment koos voor een herkenbare setting. Onderzoekers van het Departement Marketing van de Universiteit Antwerpen (Elke Godden, dr. Clara Cutello en prof. Nathalie Dens) organiseerden een groot event in de Elisabethzaal in Antwerpen.

600 deelnemers konden tussen lezingen door kiezen uit zes stands met snacks, waaronder studentenhaver, mini-snoeprepen (Mars, Snickers, Bounty) en koekjes van Jules Destrooper. Op sommige stands stonden geen labels, op andere werden calorieën per portie en 100 g vermeld, en op de laatste twee stonden Nutri-Score-labels. Voor en na elke pauze – telkens één in de voor- en namiddag – werden de kommen gewogen. Zo konden de onderzoekers exact nagaan hoeveel van elke snack was gegeten.

Onderzoeker bij de Universiteit Antwerpen Elke Godden geeft duiding bij de bijzondere setting voor het experiment: "Een gecontroleerde omgeving kan leiden tot vertekende resultaten, omdat deelnemers dan bewust gezondere keuzes maken. Daarom is zo'n massa-evenement een dankbare omgeving voor ons."

Resultaten en verklaringen

Resultaten toonden aan dat calorie-etiketten weinig invloed hadden op het snackgedrag. Mensen kozen nog steeds voor koekjes en snoeprepen boven gezondere opties zoals studentenhaver. Elke Godden benadrukt: "Calorie-etiketten zeggen niets over de voedingswaarde van een tussendoortje. Studentenhaver heeft per portie evenveel calorieën als koekjes en snoeprepen. Maar in een mix van noten en gedroogd fruit zitten uiteraard wel meer gezonde voedingselementen zoals onverzadigde vetten, vezels en eiwitten."

Opvallend was het succes van Nutri-Score. Deelnemers kozen vaker voor studentenhaver bij stands met dit label, terwijl het verschil met snoeprepen gelijk bleef. Godden verklaart: "De kleur- en lettercodes sturen een duidelijk signaal uit. Een groene A is goed, een rode E is slecht. Dat roept onmiddellijk associaties op uit ons dagelijks leven, zoals verkeerslichten en de resultaten op je rapport."

"Tegelijkertijd kan je die aanduidingen beschouwen als een geheugensteuntje. Mensen die bewust bezig zijn met gezonde voeding worden bij het zien van zo'n Nutri-Score-label herinnerd aan de voedingswaarde van een product. Zo'n knipperlicht belet ons te vervallen in een automatisme waarbij we al te snel grijpen naar een zoete of vettige hap."

In de namiddag werden er wel meer snacks met chocolade gegeten dan in de voormiddag. Godden: "Waarschijnlijk heeft dat te maken met de mentale vermoeidheid die na een dag vol lezingen de kop opsteekt. Mensen hebben dan een opkikker nodig en kiezen voluit voor zoetigheden. Als consument is dat iets om je bewust van te zijn."

Maatschappelijke impact

De wetenschappers willen het Europese debat over voedsellabels beïnvloeden. Momenteel wordt op Europees niveau besproken welk label verplicht wordt op voedselverpakkingen in de hele EU. Het Nutri-Score-label wordt overwogen als Europese standaard.

Volgens Godden is meer dan het 'juiste' label nodig om het voedingspatroon te veranderen. Zij benadrukt dat burgers degelijke kennis van gezonde voeding moeten hebben en dat eenvoudige vuistregels essentieel zijn. Het Nutri-Score-systeem wordt gezien als een gebruiksvriendelijke tool.

Food Process Seminar 2025: Robotisering in de Voedingsindustrie

Welke oplossingen zijn er om robotisering in de voedingsindustrie te stimuleren nu de vraag naar robots razendsnel toeneemt? Waar in het productieproces wordt volop gewerkt aan de ontwikkeling van robotisering? Het Food Process Seminar reikt op 13 november concrete handvatten aan om future-proof te worden!

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.