Amerikaanse visies op ultrabewerkte voeding

Nieuwe enquête van Innova Market Insights

Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de effecten van voeding op hun gezondheid en welzijn. Nieuw onderzoek onder Amerikaanse consumenten over ultrabewerkte voeding toont aan dat slechts 19% erkennen dat ze dagelijks dergelijke producten eten. Men heeft ook niet altijd een duidelijke definitie van wat ultrabewerkte voeding nu juist inhoudt, waarbij de perceptie van deze categorie beperkt is tot fast food bij 44%. Hierdoor is het moeilijk om ultrabewerkte voeding uit hun dieet te schrappen, ook al hebben velen wel deze intentie.

Ultrabewerkte voeding enquête

Consumenten associëren bepaalde categorieën meer met ultrabewerkte voeding dan andere. Kant-en-klare maaltijden worden als de meest bewerkte categorie gezien, door 27% van de ondervraagden. Daarna komen taarten, gebak, zoetwaren en snoepgoed. Het zijn vooral ouderen die deze perceptie aanhangen, terwijl jongeren vooral koekjes en zoutige snacks als ultrabewerkt beschouwen. Vis, zeevruchten, water, vlees en gevogelte worden dan weer als het minst bewerkt gezien.

Men is duidelijk bezorgd over de negatieve eigenschappen van ultrabewerkte voeding voor de gezondheid. Consumenten geven als voornaamste redenen om minder ultrabewerkte voeding te nuttigen vooral hun gezondheid op, naast slechte nutritionele eigenschappen en onnatuurlijke ingrediënten. Obesitas, diabetes, een hoge suikerspiegel en andere gezondheidsrisico's worden vaak geassocieerd met ultrabewerkte voeding.

Het wantrouwen onder consumenten tegenover ultrabewerkte voeding komt vooral voort uit de perceptie dat deze producten onvoldoende gereguleerd zijn. 52% van de ouderen gaat (duidelijk) akkoord met de stelling dat er te weinig wetten zijn omtrent ultrabewerkte voeding, terwijl 34% van de jongeren hetzelfde denkt. Meer dan de helft van de jongeren en meer dan 60% van de ouderen en mensen van middelbare leeftijd geloven dat een scoresysteem om ultrabewerkte voeding te classificeren handig zou zijn.

Transparante ingrediëntenlijsten kunnen een voorname rol spelen in het bestrijden van deze bezorgdheden onder de consumenten. Meer dan de helft van de ondervraagden wil immers enkel producten consumeren waarvan ze de ingrediëntenlijst begrijpen. Het beperken of elimineren van ingrediënten die als artificieel beschouwd worden kan ook helpen om het vertrouwen van de consument opnieuw voor zich te winnen. Naast kunstmatige zoetstoffen, smaken en kleuren associëren mensen vooral stabilisatoren en bewaarmiddelen met ultrabewerkte voeding.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.