- 18 april 2025
- Door Lauren Quataert, Food Security vzw asbl
- | Bron: Foodprocess
De crisis als het nieuwe normaal
Voor steeds meer Belgische voedingsbedrijven is de crisis niet langer de uitzondering, maar het nieuwe normaal. De tijd waarin een crisis een afgebakend incident was met een duidelijk begin en einde, ligt achter ons. We bevinden ons in een tijdperk waarin doorlopende, overlappende en onderling verbonden crisissen de norm zijn. Denk maar aan het groeiend aantal cyberaanvallen, rampen door extremere weersomstandigheden en economische sancties als gevolg van geopolitieke spanningen. Crisismanagement is nu niet langer een nice to have, maar een noodzaak. Hoe bereid je jouw bedrijf hierop voor en hoe pak je een crisis anno 2025 aan?
Tijdperk van polycrisissen
De Belgische voedingsindustrie werd de voorbije jaren geconfronteerd met verschillende crisissen. Zo legden grootschalige ransomware-aanvallen al verschillende productieomgevingen volledig lam en werden enkele bedrijven zwaar getroffen door verwoestende overstromingen.
Vandaag kampen veel voedingsbedrijven met de impact van economische sancties en een dreigende handelsoorlog. Het einde van de economische onzekerheid lijkt nog niet in zicht. Deze permanente crisissen, of permacrisissen, verdwijnen niet zomaar en het risico wordt alleen maar groter.
In dit kader kunnen we ook spreken van een tijdperk van polycrisissen: meerdere crisissen die gelijktijdig toeslaan en elkaar versterken. Je hebt er dus alle baat bij jouw bedrijf nú voor te bereiden op de huidige en toekomstige uitdagingen. Door te investeren in crisismanagement maak je jouw organisatie weerbaar, bescherm je jouw reputatie en beperk je de schade bij een crisis.
3 tips om wendbaar te blijven in onzekere tijden
Tip 1: Pak de crisis aan: ontwikkel een praktisch crisismanagementplan
Ondanks de toenemende risico’s blijft crisismanagement voor veel bedrijven een ver-van-ons-bed-show tot de crisis effectief toeslaat. Dan is het helaas al te laat. Een crisismanagementplan opstellen middenin de chaos? Dat zet enkel nog meer druk op de ketel.
Een crisis aanpakken, begint met een slim en werkbaar plan. Een goed crisismanagementplan is jouw handleiding voor turbulente tijden. Het legt helder vast wie wat doet en hoe een crisis wordt aangepakt. Geen dikke handboeken vol jargon, maar een praktische handleiding met tools die écht werken: overzichtelijke checklists, beknopte richtlijnen en duidelijke rollen en verantwoordelijkheden.
Als iedereen weet welke taak hij heeft en hoe deze moet worden uitgevoerd, ontstaat er structuur in de chaos. Zo zorg je voor een team dat voorbereid, efficiënt en met vertrouwen elke crisis kan tackelen.
Tip 2: Leid personeel op: train jouw team voor complexe crisissen
Een crisismanagementcultuur ontstaat niet vanzelf. Het is een constante work in progress. Om crisismanagement écht te laten leven in je organisatie, moet je alle lagen van jouw bedrijf regelmatig trainen en voorbereiden.
Leer jouw communicatieteam omgaan met de media en laat hen heldere holding statements opstellen. Zorg dat jouw medewerkers precies weten hoe ze incidenten correct moeten melden en escaleren. En vergeet de beveiliging van jouw productieomgeving niet: intrusietesten helpen je om kwetsbaarheden te identificeren voordat ze een probleem worden.
Simulatieoefeningen zijn de ultieme test. Ze tonen of jouw crisishandboek in de praktijk werkbaar is en zorgen ervoor dat elk lid van het crisisteam hun rol en de tools perfect kent. Alleen door te oefenen wordt jouw organisatie weerbaar in tijden van crisis.
Tip 3: Voorkom de crisis: investeer in een crisismanagementcultuur
Effectief crisismanagement begint met een alert team. Werknemers moeten risico’s tijdig zien, deze correct inschatten en vervolgens melden bij de juiste persoon. Deze crisis awareness moet leven op elk niveau van het bedrijf, van de productievloer tot de directiekantoren.
Pas dan kan je spreken van een echte crisismanagementcultuur. Het is een manier van denken, handelen en samenwerken die jouw bedrijf wendbaar en weerbaar maakt, ook in de meest uitdagende momenten.