- 21 september 2020
- Door Gauthier Geldhof
- | Bron: Metallerie
BLC brengt (laser)licht in de duisternis inzake onderhoud
Belgian Laser Company richt zich voortaan ook op onderhoud van laserapparatuur

De voordelen die met lasersnijden gepaard gaan, zijn intussen algemeen gekend: een hoge snijsnelheid, de mogelijkheid om complexe stukken te snijden, weinig materiaalverlies en weinig nood tot nabewerken. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze bij heel wat plaatbewerkende bedrijven hun stekje in de werkplaats hebben weten te veroveren. Desondanks hebben ook deze machines behoefte aan onderhoud, en dat heeft Belgian Laser Company goed begrepen. Gewapend met decennia aan laserervaring én een gedegen reputatie op vlak van servicesnelheid richt de Antwerpse firma zich voortaan ook op deze specialisatie.
Al járen groothandel in laserapparatuur...
… maar initieel maar weinig mee gedaan
Hoewel het weinig bekend is, staat in de statuten van Belgian Laser Company al sinds het prille begin – we spreken 1989 – ook ‘groothandel in laserapparatuur’ geduid.
“Het grote publiek mag Belgian Laser Company dan wel niet kennen in die hoedanigheid, we zijn het wél! Al hebben we tot nu weinig gedaan in die rol”, bekent Patrick Mok, de sympathieke Antwerpse zaakvoerder bij aanvang van dit gesprek. Tot nu dus, want BLC lanceert een nieuwe businessunit gericht op onder meer het onderhoud en reparatie van laserapparatuur.
“Toen ik vorig jaar de handen in elkaar sloeg met Sylvain Galant, een technicus gepokt en gemazeld op vlak van lasertechnologie, groeide de idee om BLC verder te laten groeien in deze vorm van dienstverlening. Het gaat in hoofdzaak om het onderhoud en de reparatie van de machines zelf, de verkoop van onderdelen, slijtdelen en software, het voorzien van opleidingen aan het personeel, alsook het verstrekken van assistentie en advies bij bepaalde productieprocessen met bijvoorbeeld nieuwe materialen. Hiermee willen we een ‘full package-antwoord’ bieden op problemen die zich in de praktijk wel eens stellen: men koopt een laser, maar is te weinig op de hoogte van de werking. Of: men heeft geen weet over wat er al dan niet mogelijk is met een CAD/CAM-systeem, specifiek voor lasersnijden. En zo zijn er nog wel enkele – en steeds meer – kennishiaten te noemen...”
”Er zijn intussen heel wat alternatieve lasermerken die qua prestaties niet hoeven onder te doen voor de pioniers, maar wel beter geprijsd zijn”
Preventief & curatief onderhoud van lasers
Belgian Laser Company komt met deze vorm van dienstverlening naar eigen zeggen dus tegemoet aan een groeiende vraag uit de markt, en ziet zichzelf allerminst als concurrent voor bestaande machinemerken.
“Wanneer een bedrijf zich geconfronteerd ziet met een storing aan een lasersnijmachine, kan het prijskaartje hiervan snel forse proporties aannemen. Immers, wanneer de laser niet loopt, kunnen ook verdere productiestappen, zoals plooiwerk, nabewerking of assemblage niet worden doorlopen. Door het periodiek of curatief onderhoud van lasers uit te besteden, wordt enerzijds het serviceappararaat van machinefabrikanten niet nodeloos belast, en anderzijds kunnen bedrijven sneller en meer gericht worden geholpen. Blijkbaar is het een aanpak die wordt gesmaakt, gezien we intussen al verscheidene bedrijven – ook in het buitenland – hierin wisten verder te helpen."
Ook verkoop van onderdelen en machines
Voor alle duidelijkheid: de nieuwe businessunit richt zich niet enkel tot het verlenen van bijstand voor de opstart van een proces met een specifiek materiaal, reparaties of algemeen onderhoud. Neen, ook de verkoop van lasers zal tot de activiteiten behoren, iets waarvoor Mok kan putten uit eigen ervaring.
“Toen ik BLC in ‘89 oprichtte, en ik zelf op zoek ging naar een laser, bestond het aanbod inzake lasersnijmachines haast integraal uit enkele grote namen. Waar je toen alles samen wellicht een 15-tal fabrikanten had over de hele wereld, gaat het vandaag om een tien- of misschien wel honderdvoud daarvan, waaronder heel wat internationle fabrikanten. Tijdens heel wat nationale en internationale vakbeurzen, heb ik moeten vaststellen dat je naast de obligatoire ‘twijfelachtige machineconcepten’ intussen toch ook heel wat merken hebt die niet noodzakelijk hoeven onder te doen tegenover de ‘pioniersmerken’, maar wel vaak beter geprijsd zijn. Als BLC zijnde slagen we er behoorlijk goed in het spreekwoordelijke kaf van het koren te scheiden op basis van diverse criteria: Waar komt de bron vandaan? Hoe is de sturing opgebouwd? Welke aandrijving wordt er gebruikt? Op die manier kunnen we maakbedrijven nét die machine aanreiken waar zij mee gebaat zijn, eerder dan een machine die dan wel voorzien is van alle toeters en bellen, maar niet is afgestemd op de noden van het bedrijf in kwestie."
‘fiber heeft geen onderhoud nodig’
“Het voornaamste verschil inzake onderhoudsbehoefte situeert zich in de frequentie”, vertelt Sylvain Galant. “De CO2-laser moet immers frequent aan een onderhoudsbeurt worden onderworpen, waar de frequentie bij een fiberlaser veel lager ligt. Maar hoewel het wel eens anders wordt voorgesteld, is ook die laatste dus niet vrij van onderhoud op tijd en stond. OK, misschien is de laserbron zelf wel relatief onderhoudsvrij, maar daarnaast zijn er nog tal van andere componenten waar wél onderhoud aan moet gebeuren. En dat wordt misschien te weinig geduid door de fabrikanten van deze machines, wat leidde tot de misvatting dat een fiber geen onderhoud nodig heeft.”
Sylvain Galant: "Het is een misvatting dat een fiberlaser geen onderhoud behoeft!"
BLC Fast en laseronderhoud
Met BLC Fast maakt de onestopshop sinds 1995 van snelheid een aankoopcriterium. Bestellingen die voor 10 u worden doorgestuurd, worden immers de dag zelf nog geleverd. “Hoewel we ons hiermee vooral richten op havenbedrijven, zien we dat ook andere bedrijven hiermee gebaat zijn”, vertelt Mok. “Diezelfde snelheid zullen we dan ook etaleren bij het aanreiken van onderhoud. Eerst proberen we de klant vanop afstand verder te helpen, maar mocht dit niet veel soelaas bieden, komen we binnen de 24 uur langs om het probleem te verhelpen!"