- 26 mei 2020
- Door Wouter Verheecke
- | Bron: Foodprocess
Campagne roept op om meer frieten te eten

Met de campagne ‘SOS Patat: red patatjes, eet frietjes’ bundelen Too Good To Go en de belangrijkste partijen in de sector hun krachten om te voorkomen dat zo'n 750.000 ton Belgische aardappelen verloren gaan.
De Belgische aardappel, en meer bepaald de variëteiten die geteeld en bewaard worden voor de productie van diepvriesfrieten en andere diepvriesproducten, wordt door de coronacrisis met een groot probleem geconfronteerd. De huidige situatie heeft het consumptiepatroon van diepgevroren aardappelproducten immers op verschillende niveaus door elkaar geschud. Met een daling van de export en de sluiting van een groot deel van de horecasector, zijn de verkochte hoeveelheden van deze producten sterk gedaald. De koelcellen van de aardappelverwerkers zitten daardoor overvol.
Concreet worden de aardappeltelers geconfronteerd met een berg van 750.000 ton aardappelen die waarschijnlijk niet tot frieten of andere diepvriesproducten kunnen worden verwerkt. Deze aardappelen dreigen dus verloren te gaan, indien er geen actie ondernomen wordt. Too Good To Go, bekend om zijn app tegen voedselverspilling, heeft daarom de belangrijkste partijen in de sector rond de tafel gebracht voor de nationale mediacampagne ‘SOS Patat: red patatjes, eet frietjes’. Met onder meer een reclamespot en een website roept die de Belgen op om meer diepvriesfrieten of -aardappelproducten te kopen en ook vaker naar de frituur te gaan.
De partners van de campagne zijn VLAM, Apaq-W, Belgapom, Clarebout, Agristo, Belviva, Mydibel, McCain, Pomuni, Ecofrost, Eurofreez, Lamaire, Farm Frites, Belpotato, Fiwap, ABS, Boerenbond, FWA, Comeos, Carrefour, Makro, Colruyt Laagste Prijzen, Spar Colruyt Group, Spar Lambrechts, Lidl, cora, Bon ‘Ap, Jumbo en FoodWIN.