- 02 juli 2024
- | Bron: Dobbit
Volg mee met een koperwerker (deel 2)
Ver Gevorderd
Koperen kunstwerken vallen op. We gaan op bezoek bij Luc om te zien welke technieken hij gebruikt om het koper te bewerken. Dit is de afwerkfase.
Transciptie
Nu gaan we het hoofd uitknippen.
Dat is eigenlijk een tamelijk eenvoudige vorm.
Als je mijn eerste kopje dat ik gemaakt heb als ik veertien jaar was, in hout, was al zo'n vorm.
En ik had in principe m'n neus en de oren uitgeknipt uit de stuk papier…
De lijnen afgetekend, awel, dan kom je op zo'n vormgeving uit.
Dus het kopje, zie je, dat is volledig die vorm hier.
En dat past nu perfect hier op het werk.
Kijk, beetje per beetje laat je je koper drijven en smelten naar waar je het wil, hé.
Voilà, we gaan ze een keer onderdompelen.
Dus nu gaan we de armen uitsmeden, dus de lengte van de armen.
Als je kijkt naar een lichaam, kijk, dat komt tot de knieën.
Dus we gaan een keer meten, dus van de schouder tot…
Laat ons zeggen dat hier bijna de knieën zijn, of beetje erboven… een 33, 34 centimeter…
Dus we gaan twee armen uitsmeden. We hebben er uiteraard twee nodig.
Dus ga ik nu een stuk afnijpen van uh 68 centimeter.
Dus een 68… Dat steekt niet zo nauw, Dat mag hier ongeveer, voilà.
Ziezo.
We hebben nu een volle koperen staaf die we gaan uitsmeden.
Je ziet, dit past. Dat is ongeveer de dikte die hier perfect gaat in passen.
Dus we gaan dat uitsmeden van dik naar dun;
We gaan dat opwarmen aan de top dat ie roodgloeiend staat en dan uitsmeden, in feite, met de zware hamer.
Dat is zoals in het klassieke smeden eigenlijk. Zoals je metaal…
Natuurlijk, hoe langer je er op slaat, hoe harder de het materiaal weer wordt.
Dus gaan we dat weer opwarmen.
En nu beide de armen ongeveer even lang.
En nu gaan we ze eigenlijk beginnen monteren.
Nu gaan we hem smelten.
Het eerste dat we gaan opwarmen is hier eigenlijk de staaf, omdat dat het dikst is.
Dat is maar twee millimeter, dus we gaan laatst in feite of de figuur eigenlijk branden.
En hier de arm;
Zodat de vloei mooi komt…
Dus we gaan dat nu een beetje bij plooien.
We hebben hier een Venetiaans maskertje gemaakt, dus op dezelfde technieken patroon uitgesneden.
De lange neus, de vorm uh de veren…
En dat een klein beetje bijsmeden.
Dat ze nog doorkomt, dat we dan hier, in feite, de arm rond kunnen draaien.
Voilà. Voordat ik het maskertje ga monteren, gaan we dat een klein beetje oppolieren, zodanig dat er zo’n glans in zit.
Dit is schuurpapier van 180. We kunnen het rond het aambeeld hier leggen.
Een klein beetje de oogjes…
Kijk, de contrasten…
Hier, die lijntjes, dat is ingehamerd geweest met een beitel.
Uh, en dat is hier koper die er opgedropen is, in het midden, om het zogezegd te doen lijken op een pluim.
Kijk het is direct veel mooier als je een beetje die contrasten…
Normaal polier ik eigenlijk niet veel. Bepaalde stukken maar.
Nu gaan we eigenlijk een klein beetje oppolieren hier, met een doek.
En zo ga je ook het verschil zien met de figuur en het masker.
Nu gaan we het masker, door de arm in feite…
Hier gaan we dat moeten bijplooien.
Ik ga de arm nog een klein beetje lager doen.
Voilà, met een tang gaan we het er gaan rondplooien.
Doordat we dat opgewarmd hebben is er nog redelijk zacht. Maar natuurlijk hoe langer dat je er mee werkt, hoe harder.
Ik ga nu kijken dat het maskertje mooi aansluit aan het gezicht.
Omdat dat stevig er zou aanhangen gaan we nu eigenlijk met een toevoegmateriaal lassen.
Dat gebruik ik nooit, alleen voor kleine dingen, zoals hier die arm.
Ik moet daar toch niet meer op smeden, maar dan kan het niet meer verschuiven eigenlijk. Dan hangt hij definitief vast.
Dus dat is dus een staafje die eigenlijk een lagere smelttemperatuur heeft. Uh, om juist kleine dingen in feite aan elkaar te lassen. En daarvoor gaan we een kleinere bek nemen. Dus, dat is hier de grote bek.
Dat is een goed geluid.
Zie je, als je die blauwe vlam…
De regeling tussen zuurstof…
Als er te weinig acetyleen…
Geef ik te veel, is het een slechte vlam. Zo is de vlam eigenlijk goed.
Dus gewoon een roodgloeiend, in feite, dat we moeten het materiaal doen.
Zie je, maar nu hangt dat vast.
Zie je, dat is metaal eigenlijk.
Ja, dat is geen…
Dat is een legering van koper en je ziet wel een beetje het verschil.
Het is daarom dat ik dat eigenlijk normaal in m'n werken enkel gebruik voor kleinere stukken.
We sluiten ook de zuurstof en de acetyleen. Zodat we dat zeker niet vergeten en laten openstaan, want, ja, het blijft toch een brandbaar product.
Dus altijd veiligheid voor alles. Voilà.
Dus ik heb hier een klein kandelaartje gemaakt. Je ziet het, dat is ook een plaatje koper die uitgesmolten is, waarop we dan eigenlijk die pin gelast hebben.
Dus waar je later dan een kaarsje kunt insteken en dat gaat dan hier in feite vastgehouden worden door de arm.
Nu zien we die verticale beweging, de horizontale beweging, de beweging in de schouders.
Dat ze opkijkt naar het gezichtje.
En toch heb je de stabiliteit die in het werk zit.
Nu gaan we nog een klein beetje puntjes oppolieren, zoals de tepeltjes, hier uh het uh naveltje en ook hier de werveltjes, zodat deze wat meer uitkomen.
Ik ga het dan eerst al eens afdrogen.
Je ziet ook: dat kleur gaan we zeker niet weg doen, da's een mooi die groenblauwe kleur.
Het is juist de bedoeling dat we klein beetje de werveltjes…
Dus nu is het werkstuk naar mijn gedacht eigenlijk klaar.
De… Alle kleine accentjes…
Ik voel ook. Dat is het eerste wat ik doe: voelen. Eigenlijk met mijn ogen toe.
Als er geen oneffenheden… want ik heb graag dat m'n werk streelbaar blijft.
Dat is ook de bedoeling dat eruit ziet zoals brons.
En het werkstuk is nu eigenlijk klaar om te vernissen, dus ik ga daar een twee componenten vernis op plaatsen.
Eigenlijk gewoon borstelen is beter dan spuiten omdat het dan dik genoeg ligt, om dan in feite de kleuren te blijven behouden die erin zitten.
Het enige wat ik eigenlijk nog moet doen is m'n naam graveren. Normaal doe ik dat hier dan in feite op het been.
Voilà, dit is het dan. Het beeldhouwwerk van Luc met de kopersmelttechniek. Heb je nu zelf een techniek die helemaal onder de knie hebt? Geef ons een seintje en misschien komen we dan bij jou langs.